12 lutego zapraszamy wszystkich wielbicieli DKF-u „Miłość blondynki” do obejrzenia panelu dyskusyjnego… z okazji zbliżających się walentynek – właśnie o miłości!
Badacze kina, gier i narracji medialnych przybliżą nam kierunki rozwoju ukazywania uczuć na małym i dużym ekranie. Porozmawiamy o miłości do potworów w filmach grozy, zastanowimy się, czy można pokochać sztuczną inteligencję oraz jak budowane są wątki romantyczne w grach komputerowych.
Panel jest jednocześnie inauguracją cyklu DKF Online – który będzie realizowany w roku 2021 przez DKF UG „Miłość Blondynki”. Jeśli tęsknicie za filmowymi dyskusjami – nie możecie przegapić tego spotkania!
WAŻNY KOMUNIKAT!
Z przykrością informujemy w związku z zarządzeniem nr 20/R/20 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 10 marca 2020 roku w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa COVID-19 wszelkie wydarzenia zostają zawieszone do odwołania. Pozdrawiamy i życzymy zdrowia🙂 Na bieżąco będziemy informować o sytuacji i planowanym nowym terminie wydarzenia.
Dobre, bo polskie: SMAK PHO
reż. Mariko Bobrik, Polska, Niemcy 2019, min. 84
Dziesięcioletnia Maja ukrywa przed kolegami z klasy tradycyjne drugie śniadanie, które co rano przygotowuje jej tata – wietnamski kucharz, wybitny specjalista od zupy pho, starający się znaleźć własną drogę w warszawskiej rzeczywistości. Kiedy jego wieloletni szef wróci do rodzinnego kraju, będzie musiał się zmierzyć z wymaganiami nowego właściciela restauracji: opanowanie nowych umiejętności kulinarnych to jednak znacznie mniejsze wyzwanie niż samodzielne wychowywanie coraz bardziej dorosłej i niezwykle spostrzegawczej córki.
Mariko Bobrik ubiera polsko-wietnamską historię w kadry inspirowane kinem Yasujiro Ozu. Zgaszone barwy oddają aurę zimowego miasta – szarych chodników i wnętrz wypełnionych ciepłym światłem. Poprzez zwykłe przedmioty, drobne gesty reżyserka opowiada o złożonych emocjach i pragnieniach bohaterów. Daje widzom wgląd w życie wietnamskiej społeczności Warszawy, choć jej film to historia znacznie bardziej uniwersalna. Ciepły portret małej rodziny to wzruszający esej o bliskości i wyobcowaniu, tęsknocie i upartym dążeniu do celu. (aut. Jagoda Murczyńska)
Urodzona w Japonii w 1983 roku, w 2009 ukończyła reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi. Obecnie mieszka z rodziną w Warszawie. “Smak pho” jest jej pełnometrażowym debiutem; projekt brał udział w programie Cinéfondation: Résidence du Festival de Cannes (2012) oraz Berlinale Script Station (2013). Scenariusz filmu otrzymał drugą nagrodę w konkursie Script Pro 2015.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
WAŻNY KOMUNIKAT!
Z przykrością informujemy w związku z zarządzeniem nr 20/R/20 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 10 marca 2020 roku w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa COVID-19 wszelkie wydarzenia zostają zawieszone do odwołania. Pozdrawiamy i życzymy zdrowia🙂 Na bieżąco będziemy informować o sytuacji i planowanym nowym terminie wydarzenia.
Cykl horyzonty kina
Konfrontacje: KŁAMSTEWKO
reż. Lulu Wang, USA, Chiny, 100 min.
Obsada: Shuzhen Zhou, Awkwafina, X Mayo, Hong Lu
Jeden z najlepszych filmów minionego roku – 99% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes, z nagrodzoną Złotym Globem dla Najlepszej Aktorki w Komedii lub Musicalu Awkwafiną! Komedia na podstawie… prawdziwego kłamstwa!
„Kłamstewko” to pełna wdzięku, serca, humoru i wzruszeń opowieść o rodzinie, która decyduje się ukryć przed ukochaną babcią informację o jej stanie zdrowia i tłumnie odwiedzić ją pod pretekstem absurdalnie wielkiego, hucznego wesela jednego z kuzynów. Humor i nastrój tego kulturowego koktajlu przywołuje wspomnienie kultowego „Między słowami” Sofii Coppoli.
Gdy mieszkająca w Nowym Jorku Billi dowiaduje się o chorobie ukochanej babci Nai Nai, w pierwszym odruchu chce wskakiwać do samolotu, żeby się z nią pożegnać. Jednak rodzina Billi decyduje się zataić przed Nai Nai informację o jej stanie zdrowia i postanawia zorganizować rodzinne spotkanie pod pretekstem skleconego naprędce absurdalnie wielkiego, hucznego wesela jednego z kuzynów. Co z tego, że pan młody zna się ze swoją narzeczoną zaledwie od kilku tygodni! Wszystkie tajemnice są dozwolone, a dzięki temu przyjazd całej rodziny, rozsianej po całym świecie nie wzbudza podejrzeń ukochanej babci. (dystrybucja: M2 Films)
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
WAŻNY KOMUNIKAT!
Z przykrością informujemy w związku z zarządzeniem nr 20/R/20 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 10 marca 2020 roku w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa COVID-19 wszelkie wydarzenia zostają zawieszone do odwołania. Pozdrawiamy i życzymy zdrowia🙂 Na bieżąco będziemy informować o sytuacji i planowanym nowym terminie wydarzenia.
Cykl horyzonty kina
reż.: Diao Yinan, Chiny, Francja, 2019, 113 min.
Obsada: Hu Ge, Gwei Lun Mei, Liao Fan
Tytuł oryginalny: Nan fang che zhan de ju hui
https://youtu.be/gfHZnRrkNsw
Nowy film Diao Yinana, jednego z najważniejszych chińskich twórców, laureata berlińskiego Złotego Niedźwiedzia za „Czarny węgiel, kruchy lód” to stylowy kryminał neo-noir, będący prawdziwą ucztą dla zmysłów.
Główny bohater filmu, gangster Zhou, wpada w poważne tarapaty. Po tym, jak omyłkowo zastrzelił policjanta, sam staje się ruchomym celem. Jedyną szansą dla mężczyzny jest ucieczka.
Pomocy Zhou szuka u miejscowej prostytutki. To właśnie kobieta ma być jego łącznikiem ze światem. Zwłaszcza że nikomu oprócz niej nie może zaufać. W pogoń za bohaterem rusza bowiem nie tylko żądna zemsty policyjna jednostka specjalna, ale i skuszeni potencjalnym zarobkiem łowcy nagród, a w tle pojawia się również była żona mężczyzny.
W wielopoziomowym, pełnym retrospekcji kryminale Diao Yinana nic nie jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka. Reżyser skutecznie myli tropy, co rusz umiejętnie pogrywając z uwagą widza. „Jezioro Dzikich Gęsi”, podobnie jak poprzedni film chińskiego reżysera „Czarny węgiel, kruchy lód”, to stylowe kino neo-noir, w warstwie wizualnej mocno zainspirowane niemieckim ekspresjonizmem.
NAGRODY I FESTIWALE:
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Konkurs Główny
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Operatorów Manaki Brothers – Srebrna Kamera 300 dla Donga Jinsonga
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastian
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Jerozolimie
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Filadelfii
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
reż. Hlynur Pálmason, Islandia, Dania, 2019, 109 min.
obsada Ingvar E. Sigurðsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason, Sara Dögg Ásgeirsdóttir, Björn Ingi Hilmarsson
W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją – głosi islandzkie powiedzenie. W taki też dzień ginie żona Ingimundura, która spada w przepaść rozpędzonym samochodem. Owdowiały policjant próbuje zacząć wszystko od nowa: opiekuje się wnuczką, wykańcza dom dla córki, chodzi na terapię. Pewnego dnia żona jednak do niego przemówi. Mężczyzna przypadkiem odkrywa jej tajemnice, która po raz pierwszy od dawna wzbudzi w nim silne emocje. Gdy tama udawanego spokoju pęknie, nic nie powstrzyma przemocy. Reżyser niezapomnianych, ekstrawaganckich Zimowych braci swoim drugim filmem potwierdza, że jest jednym z najzdolniejszych młodych twórców ze Skandynawii. Biały, biały dzień – dojrzalszy, formalnie chłodny i zdystansowany, ale kipiący od tłumionych uczuć – to przenikliwy obraz zmagań z żałobą, a jednocześnie angażujące kino zemsty. Odtwórca głównej roli Ingvar E. Sigurðsson stworzył przekonujący portret wdowca żyjącego w potrzasku przeszłości, powoli osuwającego się w szaleństwo. Islandzki aktor słusznie został nagrodzony przez jury canneńskiego Tygodnia Krytyki. ( aut. Mariusz Mikliński)
Nagrody : MFF w Cannes 2019 – nagroda dla najlepszego aktora (sekcja Tydzień Krytyki); MFF w Transylwanii 2019 – najlepszy aktor
Hlynur Pálmason
Fotograf, filmowiec i malarz. Z pochodzenia Islandczyk, ukończył szkołę filmową w Kopenhadze. W 2017 roku zadebiutował w pełnym metrażu filmem Zimowi bracia, który spotkał się z gorącym przyjęciem na wielu festiwalach: w Locarno (m.in. nagroda dla najlepszego aktora), Toronto, na Camerimage (najlepszy debiut operatorski) i we Wrocławiu (Nagroda FIPRESCI). Został też uznany za najlepszą duńską produkcję. Do realizacji Białego, białego dnia Pálmasona zainspirowała seria własnych fotografii pt. A White Day.
2019 Biały, biały dzień / Hvítur, Hvítur Dagur / A White, White Day
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
Pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym konferencji naukowej Sto lat kina grozy, która odbędzie się w dniach 27-28 lutego 2020 na Uniwersytecie Gdańskim.
Partner wydarzenia Konsulat Generalny Niemiec w Gdańsku.
Podczas miejskiego jarmarku tajemniczy doktor Caligari (Werner Krauss) prezentuje lokalnej gawiedzi swego podopiecznego, Cesara (Conrad Veidt) – przerażającego lunatyka, postać z pogranicza życia i śmierci, która na oczach widzów budzi się z głębokiego snu. Gdy jeden z gapiów zapyta go o swą przyszłość, zgodnie z przepowiednią Cesara zginie następnego ranka.
Tak rozpocznie się seria dziwnych morderstw, o które podejrzany będzie wspomniany somnambulik. Śledztwo przeprowadzone przez Francisa (Friedrich Fehér) doprowadzi go do tajemnicy obłąkanego manipulatora, który wykorzystuje Cesara do zabijania niewinnych ludzi.
_______________________________________________
CZERWIE [etno, folk, muzyka eksperymentalna]
Skład : Wojtek Zaborowski, Maciek Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotrek Bogunia
,,Czerwie” to polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz muzyki teatralnej i filmowej. Stworzyli wła-sny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalnym wykorzystaniem instrumentów i wartości muzycznych, będący jednocześnie fuzją wielu gatunków. Są twórcami m.in. muzyki do spektaklu w reżyserii Piotra Cieplaka „Albośmy to jacy, tacy” na podstawie „Wesela” St. Wyspiań-skiego (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa, 2007). Sztukę wystawioną 50-krotnie w stolicy wyemitowano wielokrotnie w TVP Kultura. W swojej dyskografii muzycy mają 6 autor-skich albumów.
Zespół skomponował muzykę do wielu filmów niemych i jest niewątpliwie jednym z nielicznych grup posiadających tak bogate doświadczenie w tym zakresie (20 lat działalności).
Zespół występował na wielu festiwalach europejskich m.in. na prestiżowym Europejskim Festiwalu Kina Niemego Hippodrome w Szkocji (2016), na Budapesti Klasszikus Film Maraton Magyar Nemzeti Filmarchívum (Festiwal węgierskiej Filmoteki Narodowej) na Polskiej Wiośnie Filmowej w Budapeszcie na zaproszenie Instytutu Polskiego (2018); w Muzeum Historii Kina w Dusseldorfie, na Niesse Film Festival 2019
W skład grupy wchodzi obecnie 4 muzyków – Wojtek Zaborowski, Maciek Kudłacik, Paweł Zawa-rus, Piotrek Bogunia – operujących następującym instrumentarium: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon, syntezatory.Grupa zagrala do tej pory ponad 800 koncertów w Polsce i Europie m.in (Czechy , Słowacja , Węgry, Niemcy ,Holandia , Wielka Brytania )
CZERWIE znajdują się w ścisłej czołówce grup grających „na żywo” muzykę do filmów niemych.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
Zapraszamy na kolejną odsłonę cyklu Kinoterapia, której gościem będzie Pani Anna Rasińska – psycholog, psychoterapeutka w nurcie psychoterapii systemowej, absolwentka szkolenia z mediacji, sądowy kurator społeczny, współpracująca na co dzień z rodzicami zastępczymi oraz kandydatami na rodziców zastępczych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Gdyni. Dyskusję po seansie poprowadzi Weronika Orzechowska.
BŁĄD SYSTEMU Reżyseria: Nora Fingscheidt Scenariusz: Nora Fingscheidt Obsada: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide Gatunek: Dramat psychologiczny Rok produkcji: 2019 Czas trwania: 119 minut
Szeroko komentowany debiut fabularny Nory Fingscheidt jest chwytającą za serce opowieścią o desperackiej potrzebie uwagi, miłości i czułości dziewięcioletniej dziewczynki.
Film został doceniony na wielu światowych festiwalach. Zdobył m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, jest także niemieckim kandydatem do OSCARA.
Główna bohaterka filmu ma zaledwie dziewięć lat, a doświadczeniem mogłaby obdzielić kilkoro swoich rówieśników. Do jakiejkolwiek placówki by nie trafiła, prędzej czy później zostaje z niej wydalona. Takie przypadki, jak niewinnie na pierwszy rzut oka wyglądająca Benni, w slangu pracowników socjalnych nazywane są „łamaczami systemu”.
Za agresją, krzykiem, gwałtownością, które charakteryzują zachowanie dziewczynki kryje się jeden cel. Jest nim desperacka chęć powrotu do domu i życie u boku ukochanej matki. Kobieta ma jednak spore wątpliwości, obawiając się, że krnąbrna córka nie pozwoli jej ułożyć sobie na nowo życia. Kiedy kolejne sposoby nie pomagają poskromić wybuchowego charakteru Benni, niespodziewanie pojawia się światełko w tunelu w osobie nowego opiekuna Michy.
Czy uda mu się odnieść sukces tam, gdzie wszyscy inni postawili na dziewczynce krzyżyk?
NAGRODY I FESTIWALE:
2020 – Międzynarodowy Festiwal w Palm Springs – najlepszy film zagraniczny (nominacja), nagroda FIPRESCI dla najlepszej aktorki (Helena Zengel)
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – konkurs główny, Srebrny Niedźwiedź – nagroda im. Alfreda Bauera, nagroda czytelników gazety „Berliner Morgenpost”
2019 – Europejskie Nagrody Filmowe – nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka (Helena Zengel), nagroda główna za najlepszą muzykę
2019 – Forum Kina Europejskiego CINERGIA – Kryształowa Łódka dla najlepszego filmu europejskiego, nagroda publiczności
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
Tytuł oryginalny: Marianne & Leonard: Words of Love Reżyser: Nick Broomfield Zdjęcia: Barney Broomfield Czas trwania: 102 min.
Film legendy brytyjskiego dokumentu, Nicka Broomfielda. „Marianne i Leonard: Słowa miłości” to piękna i dramatyczna historia miłości Leonarda Cohena i jego muzy Marianne Ihlen. Ich uczucie narodziło się w 1960 roku na idyllicznej greckiej wyspie Hydra, w miejscu do którego zjeżdżali się artyści z całego świata. Film pokazuje początki ich związku oraz to jak zmieniła się ich miłość, gdy Cohen odniósł muzyczny sukces. To właśnie na Hydrze w 1968 roku, wówczas 20 letni Nick Broomfielld poznał Marianne Ihlen. Marianne pokazała mu muzykę Leonarda Cohena i zachęciła do stworzenia pierwszego filmu.
Film opowiada o tym, jak ewoluowała ich miłość, kiedy Leonard stał się już odnoszącym sukcesy muzykiem, o tym jaką niezwykłą siłą inspirowania innych emanowała Marianne. To dzięki niej powstały nieśmiertelne piosenki „So Long, Marianne” czy „Bird on a Wire”. Wykorzystując archiwalne nagrania i wywiady, Nick Broomfield opowiada o pięknej i romantycznej miłości. Aż do ostatniego, niezwykle przejmującego rozdziału. Marianne i Leonard zmarli w 2016 roku w odstępie trzech miesięcy.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
reż. Bong Joon-ho, Korea Południowa, 2019, 132 min.
Tytuł oryginalny: Gisaengchung
Tytuł angielski/międzynarodowy: Parasite
Występują: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam
Kraj produkcji: Korea Południowa
Rok produkcji: 2019
Data premiery: 20 września 2019
Język oryginalny: koreański
Gatunek: komedia, thriller Czas trwania: 132 min.
Absolutny wizjoner! Nikt inny nie kręci tak dobrych filmów rozrywkowych jak on – mówi o reżyserze „Parasite” Quentin Tarantino, jeden z jego największych fanów. Potwierdził te słowa tegoroczny Festiwal w Cannes, gdzie w walce o Złotą Palmę „Parasite” Bong Joon-ho pokonał „Pew-nego razu… w Hollywood”, oczarowując jury, światową krytykę i publiczność.
„Parasite” to mistrzowska i trzymająca w napięciu opowieść, w której czworo ludzi bez przyszłości wpada na pomysł przekrętu doskonałego. Kierowca bez pracy, gospodyni bez domu, student bez kasy i dziewczyna bez perspektyw wspólnie stworzą perfekcyjny plan: jak w najkrótszym czasie stać się kimś i zająć miejsce bogaczy. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć.
„Parasite” to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych, tych naprawdę uprzywilejowanych i tych ze-pchniętych do rynsztoków. Nowy film twórcy przebojów „Okja” i „Snowpiercer: Arka przyszłości” to wielki hit światowego kina i prawdziwy filmowy rollercoaster.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
reż. Bong Joon-ho, Korea Południowa, 2019, 132 min.
Tytuł oryginalny: Gisaengchung
Tytuł angielski/międzynarodowy: Parasite
Występują: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam
Kraj produkcji: Korea Południowa
Rok produkcji: 2019
Data premiery: 20 września 2019
Język oryginalny: koreański
Gatunek: komedia, thriller Czas trwania: 132 min.
Absolutny wizjoner! Nikt inny nie kręci tak dobrych filmów rozrywkowych jak on – mówi o reżyserze „Parasite” Quentin Tarantino, jeden z jego największych fanów. Potwierdził te słowa tegoroczny Festiwal w Cannes, gdzie w walce o Złotą Palmę „Parasite” Bong Joon-ho pokonał „Pew-nego razu… w Hollywood”, oczarowując jury, światową krytykę i publiczność.
„Parasite” to mistrzowska i trzymająca w napięciu opowieść, w której czworo ludzi bez przyszłości wpada na pomysł przekrętu doskonałego. Kierowca bez pracy, gospodyni bez domu, student bez kasy i dziewczyna bez perspektyw wspólnie stworzą perfekcyjny plan: jak w najkrótszym czasie stać się kimś i zająć miejsce bogaczy. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć.
„Parasite” to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych, tych naprawdę uprzywilejowanych i tych ze-pchniętych do rynsztoków. Nowy film twórcy przebojów „Okja” i „Snowpiercer: Arka przyszłości” to wielki hit światowego kina i prawdziwy filmowy rollercoaster.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
Horyzonty kina : DEERSKIN Reż. Quentin Dupieux, Francja, 2019, 77 min.
Deerskin
Le daim
Reż. Quentin Dupieux, Francja, 2019, 77 min.
Jeden z największych przebojów sekcji Piętnastka Reżyserów na ostatnim MFF w Cannes. Bohaterką czarnej komedii Quentina Dupieux jest… kurtka z frędzlami. To ona staje się fetyszem niejakiego Georges’a, przegranego gościa, który po zakupie zamszowego ciucha zaczyna marzyć o sławie filmowca. Wydawszy ostatnie pieniądze, mężczyzna błąka się po francuskiej prowincji, z każdym dniem zbliżając się coraz bardziej do granicy obłędu. Zaczepia ludzi, gada z frędzlami, chwyta za kamerę, snuje się po wzgórzach. W siatkę swoich fantazji, zmyśleń i kłamstw wciąga miejscową barmankę, która nocami hobbystycznie przemontowuje stare produkcje. To film o zwyczajnym szaleństwie – przyznał reżyser. – Ale przede wszystkim też o wolności: o tym, co z nią robimy. Mieszając komedię z kinem grozy i dramatem obyczajowym, Deerskin ani na chwilę nie traci kontaktu z rzeczywistością – dziwność i absurd są tu jak zdumiewające narośla na surowej materii. To także aktorski tour de force Jeana Dujardina. Aktor znany z oscarowego Artysty jako gadający z kurtką Georges kpi z własnego gwiazdorskiego statusu.
Premiera: 3 stycznia 2020
Quentin Dupieux
Urodzony w 1974 roku reżyser, przed laty znany przede wszystkim jako Mr. Oizo, twórca muzyki elektronicznej. Karierę filmowca zaczął od teledysków, w tym popularnego klipu do własnego utworu Flat Beat, tego, w którym żółta kukiełka rytmicznie porusza głową. Jego reżyserskim debiutem był Steak. Sławę zdobył dzięki Morderczej oponie, której główną bohaterką jest obdarzona życiem i żądna krwi opona. Specjalnością Dupieux jest absurdalny, anarchizujący humor, twórca znosi też filmowe podziały na gatunki, mainstream i arthouse. Jego Wrong debiutował na Sundance, a Złe gliny w Cannes. Z kolei Deerskin był jednym z najbardziej entuzjastycznie przyjętych tytułów canneńskiej Piętnastki Reżyserów.
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )
Czas trwania: 97 minut
Gatunek: Komediodramat
Rok produkcji: 2019
Tytuł oryginalny: It Must Be Heaven
Reżyseria: Elia Suleiman
Scenariusz: Elia Suleiman
Obsada: Elia Suleiman, Tarik Copti, Kareem Ghneim
Zdjęcia: Sofian El Fani
Producenci: Francja/Katar/Niemcy/Kanada/Turcja/Palestyna
„Tam gdzieś musi być niebo” to powrót palestyńskiego reżysera Elii Suleimana po dziesięcioletnim artystycznym milczeniu. Nazywany przez wielu spadkobiercą Bustera Keatona czy Jacques’a Tati, stworzył pełną empatii, humoru i głębokiego humanizmu, autoironiczną opowieść o palestyńskiej tożsamości oraz próbie ucieczki od niej.
Film został uhonorowany Nagrodą Specjalną Jury oraz Nagrodą FIPRESCI podczas ostatniego festiwalu w Cannes. Jest także palestyńskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.
Główny bohater filmu, w którego rolę wciela się sam reżyser, przestaje się czuć komfortowo w rodzinnym Nazarecie. Niewinne scysje z sąsiadem, niepokojące akty wandalizmu i narastająca agresja sprawiają, że dojrzewa w nim myśl o wyjeździe.
Nowego życia i alternatywy dla swojej ojczyzny szuka najpierw w Paryżu, później w Nowym Jorku. Nie jest to jednak łatwe, gdyż myśli o Palestynie prześladują go niemal na każdym kroku, a kusząca wizja świeżego startu zamienia się w komedię pomyłek. Podobną, jaką dla bohatera jest filmowy biznes, który przez Suleimana został tu sportretowany w groteskowy sposób.
NAGRODY I FESTIWALE:
2020 – Palestyński kandydat do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Nagroda Specjalna Jury, nagroda FIPRESCI
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium
2019 – Europejski Festiwal w Sewilli
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto
2019 – Festiwal Filmowy TRANSATLANTYK w Łodzi
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł 3 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł 4 filmy 30 ulgowy * / 50 normalny zł
* karnety ulgowe dla studentów, doktorantów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracowników UG oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem lub https://ekobilet.pl/ack )