okładka wydarzenia facebook
DKF

Organizator

DKF
Email
dkf@ug.edu.pl
Strona WWW
http://www.ack.ug.edu.pl/dkf

Lokalizacja

Sala teatralna
Kampus UG Neofilologia, Wita Stwosza 51, Gdańsk
Kategoria

Następne wydarzenie

QR Code

Data

Paź 25 2019

Czas

19:00 - 21:00

Koszt

Wstęp wolny - wymagana rezerwacja

Etykiety

Premiera

Trzaska gra Smarzowskiego – koncert muzyki filmowej

25. Jubileusz Dyskusyjnego Klubu Filmowego UG
Miłość Blondynki

Mikołaj Trzaska – klarnet basowy, saksofon altowy
Michał Górczyński – klarnet basowy, klarnet kontrabasowy
Paweł Szamburski – klarnet B, klarnet basowy
Adam Żuchowski – kontrabas
Paweł Szpura – perkusja

Mikołaj Trzaska, kompozytor, saksofonista i klarnecista od wielu lat współpracuje z Wojciechem Smarzowskim. W projekcie „Trzaska gra Smarzowskiego“ pięcioosobowy zespół zaprezentuje utwory pochodzące z soundtracków do filmów polskiego reżysera, oraz fragmenty, które w filmach się nie zmieściły a stanowiły całość projektów „Róża“,,Dom zły“, „Wołyń“ czy „Kler“.
Trzaska długo szukał artystów, którzy mogliby z nim wykonać tę muzykę. Tak powstał zespół w składzie: Paweł Szamburski, Michał Górczyński, Adam Żuchowski i Paweł Szpura.
Sam kompozytor przyznaje, że muzyka filmowa jest najbardziej intymną częścią jego twórczości; “Mam ukryty lęk przed eksponowaniem tych emocji i uczuć w życiu codziennym, ale w muzyce, jak u większości artystów, to wychodzi – mówi Trzaska. – Ta muzyka ma w sobie coś z dzielenia się ostatnimi okruchami, ostatnią skórką chleba, mi na tym zależy, by w życiu wyciągać z kieszeni te okruchy po wielkich kęsach zjedzonych na szybko – wyjaśnił i przyznał, że tworząc muzykę do “Róży” czy “Wołynia”, podobnie jak aktorzy, przeżywał i radość, i depresję, i lęk.”

Koncert odbędzie się w ramach 25. Jubileuszu Dyskusyjnego Klubu Filmowego UG Miłość Blondynki działającego pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego od 1994 roku. Klub przygotowuje szereg atrakcyjnych wydarzeń kulturalnych na terenie Trójmiasta, realizowanych w ramach Akademickiego Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego.

W  2009 roku DKF UG otrzymał nominację do Nagrody Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Dyskusyjny Klub Filmowy.  DKF jest laureatem Nagrody im. prof. Antoniego Bohdziewicza, przyznanej przez Polską Federację DKFów, w 2006 r.

W oparciu o autorskie projekty Klub prezentuje cykle oryginalne, nietypowe zyskując przychylność publiczności. Stara się otwierać ludziom oczy na problemy współczesnego świata. Pragnie, aby kino było swoistą soczewką opisującą dzisiejszą rzeczywistość. Klub pragnie, by widzowie przychodzący na seanse uczyli się zadawać pytania i ustawiać się krytycznie wobec oferowanym im tematom i zagadnieniom.

Wychodząc poza akademickie ramy DKF UG Miłość Blondynki otwiera się na wszelkie tematy i formy oddziaływania pomiędzy widzem, sztuką filmową  i rzeczywistością. Oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników dobrego kina.

Najważniejsze to LUDZIE – KINO – PASJA !!!.

______________________________________________________________________________

 

Mikołaj Trzaska – klarnecista, saksofonista i kompozytor. Był członkiem założycielem znanej grupy Miłość, która jest uznawana za jeden z najważniejszych zespołów na ówczesnej scenie yassowej. Nagrał z Miłością pięć albumów, w tym dwa wspólnie z Lesterem Bowiem. W 1993 roku Trzaska założył własny zespół Łoskot, a w 1995 nagrał pierwszą płytę solową Cześć, cześć, cześć. W 2000 roku założył wraz z żoną Aleksandrą wydawnictwo Kilogram Records.
Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku jego twórczość zwróciła się ku tradycyjnej muzyce żydowskiej (klezmer), co zostało po części wywołane faktem, iż Trzaska ma żydowskie korzenie. Wyrazem tego są wydawnictwa założonych przez niego zespołów Ircha i Shofar.

Z Trzaską współpracowało wiele wybitnych postaci sceny muzycznej i nie tylko, w tym m.in.: Jurij Andruchowycz, Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. Często współpracuje z reżyserem Wojciechem Smarzowskim komponując i nagrywając muzykę do jego filmów. Za ścieżkę dźwiękową do filmu „Wołyń” i „Kler” otrzymał dwukrotnie Polską Nagrodę Filmową Orzeł w kategorii: Najlepsza muzyka.

www.trzaska.art.pl

Michał Górczyński – klarnecista i kameralista. Specjalizuje się w grze na klarnecie basowym. W 2003 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. Koncertował podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień” pod batutą Jacka Kaspszyka (jako członek Wiosennej Orkiestry Warszawskiej Jesieni), z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy “Aukso” prowadzoną przez Marka Mosia, Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej, holenderskim zespołem De Ereprijs, Kwartetem Śląskim. Artysta od 2002 współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, z którym występował na takich festiwalach, jak Audio Art, Warszawskie Spotkania Muzyczne, “Warszawska Jesień”, Ultrashall w Berlinie. Jako muzyk improwizujący współpracował m.in. z Peterem Kowaldem, Johnem Edwardsem, Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim i Wacławem Zimplem (kwartet Ircha), Joe McPhee, Andrzejem Izdebskim, DJ Lenarem, Le Quan Ninhem, Fredericiem Blondy oraz zespołami: Cukunft, Pink Freud, Zooplan, BoysBand Trio. Michał Górczyński od 1998 zajmuje się jednocześnie pisaniem muzyki – jest twórcą takich utworów, jak Zróżnicowanie na dwa fagoty i klarnet, Rondo a la krakowiak na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, Malowanie na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, Suita w stylu żydowskim na klarnet, skrzypce i kontrabas, cykli utworów inspirowanych językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę, muzyki dla teatrów dramatycznych i lalkowych (około 25 spektakli) oraz filmów undergroundowych. Jest też twórcą instalacji i autorem audycji radiowych.

Paweł Szamburski – Klarnecista, ur. 1980. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależną wytwórnię płytową oraz stowarzyszenie kulturalne Lado Abc.  Jest założycielem i liderem zespołu Meritum), od wielu lat prowadzi autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”. W solowym projekcie „RepeatOne”  komponuje muzykę na klarnet przetwarzany i amplifikowany. Udziela się również w takich projektach jak: Tupika, Cukunft, o.Grandier, Sztetlach, SzaZa. Jest członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej – Horny Tree! Tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego (min. „Auto Da Fe” reż. Paweł Miśkiewicz – Stary Teatr, „Wątpliwość” reż. Piotr Cieplak – Teatr Polonia,  „Gwiazdy spadają w sierpniu” reż. Marcin Liber – Muzeum Powstania Warszawskiego, „Salamandra” reż. G. Roszal – Święto Kina Niemego). Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Raphael Rogiński, Tomasz Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Noel Akchote, Pavel Fajt, Bartosz Weber, Kuba Kossak, Sebastian Wypych, Michal Gos, Michał Górczyński.

Adam Żuchowski – kontrabasista, kompozytor, aranżer. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (w klasie kontrabasu, pod kierunkiem prof. Adama Chamery). Był współzałożycielem, a dziś jest gościnnym kontrabasistą orkiestry kameralnej Hanseatica. Wraz z Dominikiem Bukowskim, Konradem Zemlerem i Sebastianem Frankiewiczem współtworzył Blue Mind Quartet, z którym zdobył “Aniołka Jazzowego” podczas Bielskiej Zadymki Jazzowej. Wraz z Piotrem Manią i Tomaszem Sowińskim współtworzy zespół TrioMania, który już zyskał duże uznanie, czego dowodzi choćby prestiżowa nagroda muzyczna – Fryderyk za debiut fonograficzny – płytę CD Pearl. Żuchowski współpracuje obecnie z wieloma artystami reprezentującymi różne stylistyki: od jazzowego mainstreamu (m.in. Darek Herbasz, Tomasz Grzegorski), poprzez free (Mikołaj Trzaska), folk, blues (Joanna Knitter Blues&Folk Connection), soul (Patrycja Gola), po muzykę improwizowaną opartą na m.in. aleatoryzmie, serializmie, dodekafonii (Irek Wojtczak Quartet). Od 2002 roku związany z Teatrem Atelier, gdzie corocznie wspólnie z André Ochodlo przygotowuje i realizuje kolejne spektakle i koncerty.
Autor muzyki do spektakli teatralnych, takich jak: “Weisman i Czerwona Twarz” George’a Taboriego, “Znikomość” Larsa Norena, “Plaża” Petera Asmussena i in. Wspólnie z Mikołajem Trzaską nagrał muzykę do filmu “Róża” w reż. Wojciecha Smarzowskiego.

Paweł Szpura – urodził się w 1980 roku, mieszka w Warszawie. Jego styl gry na perkusji jest wypadkową wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć wpływy arabsko-afrykańskie i tureckie. Istotny jest także wpływ wielu amerykańskich rockowych perkusistów z przełomu lat 60 i 70. Szpura gra ze znakomitym wyczuciem, zaskakując słuchacza rozwijającymi się rytmami lub wprowadzając go w głęboki trans. Jego styl jest kontynuacją tradycji zapoczątkowanej przez takich perkusistów jak Ed Blackwell i Hamid Drake. Oprócz LOTTO, Paweł jest znany z takich zespołów jak: Wovoka, Cukunft, Hera i zespołu Mikołaja Trzaski wykonującego soundtrack do filmu Róża.