STRAJK STUDENCKI

STRAJK STUDENCKI

Gdańsk, 5 maja 2008 r. (poniedziałek)
Wydział Filologiczno-Historyczny UG
ul. Wita Stwosza 55, Gdańsk

Start: godz. 10.00 – 15.00

Program dnia przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku, Europejskie Centrum Solidarności oraz Kulturalny Kolektyw UG i Niezależne Zrzeszenie Studentów UG:

W programie:

godz. 10.00
Koncert: 13MC (białoruski hip-hop)

godz. 11.00
Odsłonięcie tablicy pamiątkowej z okazji 20-lecia Strajków studenckich na UG – wejście do budynku Wydziału Filologiczno- Historycznego UG

godz. 11.45
Pokaz filmu dokumentalnego ze strajków studenckich w 1988 r. z

godz. 12.00
Debata publiczna “Pod prąd. Sens i nonsens nonkonformizmu 1988 – 2008” z udziałem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza, Przewodniczącego Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości Przemysława Gosiewskiego oraz studentów UG

godz. 13.00 – 15.00
Koncerty: Lars (reagge) i Filth of Mankind (hardcore punk)

Ponadto:
Wystawa fotograficzna “Pod prąd” dokumentująca studenckie strajki na gdańskich uczelniach,
Happening strajkowy
undefined

Happening przygotowany przez Kulturalny Kolektyw UG i Akademickie Centrum Kultury UG ma na celu przygotowanie jak najbardziej autentycznej atmosfery prawdziwego strajku studenckiego.

W tym celu na budynku Wydziału zawiśnie kilkanaście flag i banerów różnej wielkości z hasłami dotyczącymi aktualnych problemów trapiących społeczność studencką. Zostanie powołamy Komitet Strajkowy „reprezentujący” studentów w rozmowach z władzami uczelni. Wstrzymamy zajęcia na wydziale, zablokujemy symbolicznie wejście do budynku, do którego wstęp będą miały tylko i wyłącznie osoby sympatyzujące z naszym strajkiem.

Na miejscu protestujący będą nawoływać do przyłączenia się do strajku oraz rozdawać ulotki z naszym manifestem. By przyciągnąć dużą publikę, studentów z okolicznych budynków i akademików UG oraz, by urozmaicić program na scenie pomiędzy Wydziałami Filologiczno-Historycznym oraz Matematyki i Fizyki postawimy profesjonalną scenę muzyczną, na której zagrają trzy młodzieżowe zespoły. Będzie to również miejsce wystąpień zainteresowanych osób, Komitetu Strajkowego oraz zaproszonych gości ze strony ECS i Urzędu Miejskiego.

W budynku Wydziału uruchomimy przenośny punkt poligraficzny, na którym będziemy drukować okolicznościowe koszulki techniką szablonu lub sitodruku.

INFORMACJE DODATKOWE:

Europejskie Centrum Solidarności
Europejskie Centrum Solidarności jest samorządowo-rządową instytucją kultury o znaczeniu ponadregionalnym, europejskim, (kulturalno-edukacyjno-społeczną).

Cele Europejskiego Centrum Solidarności:

* upamiętnienie i ukazanie przesłania i dziedzictwa „Solidarności”, jego aspektu związkowego, obywatelskiego, kulturowego, narodowego i uniwersalnego;
* rozwijanie i upowszechnianie jej dorobku i przesłania, zwłaszcza wobec młodych pokoleń Polaków i społeczności międzynarodowej;
* inspirowanie w oparciu o wartości „Solidarności” nowych inicjatyw o charakterze obywatelskim, społeczno-gospodarczym i kulturalnym w wymiarze lokalnym, krajowym i europejskim;
* budowanie na fundamencie wartości „Solidarności” tożsamości europejskiej i nowego porządku międzynarodowego.

http://ecs.gda.pl/

 

Funkcje Europejskiego Centrum Solidarności:

* muzealna: stała ekspozycja poświęcona „Solidarności”
* archiwalna: centralne archiwum „Solidarności” i biblioteka multimedialna,
* kulturalna: wielofunkcyjna sala (kinowo-teatralna), warsztaty pracy twórczej i sale wystawiennicze,
* naukowo-badawcza: ośrodek naukowo-badawczy zajmujący się historią „Solidarności” oraz rozwoju i upowszechniania jego dziedzictwa i przesłania,
* entrum szkoleniowo-edukacyjne: centrum edukacyjne skierowane do młodzieży z kraju i zagranicy, centrum szkoleniowe dla liderów, działaczy społecznych, samorządowych i związkowych.

Strona główna

 

Kulturalny Kolektyw Uniwersytetu Gdańskiego
Kulturalny Kolektyw Uniwersytetu Gdańskiego powstał, a raczej nadał formalny kształt swojej działalności w październiku 2004 roku. Specyfika, liczebność i skład Kolektywu zmienia się w zależności od realizowanego projektu. Nie każdy zainteresowany jest literaturą, muzyką, czy filmem, a charakterystyczną cechą grupy jest duża rozpiętość tematów, którymi zajmują się jej członkowie. Główne pola zainteresowań to polityka, społeczeństwo i ekologia. W swojej aktywności często nawiązuje do aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie. Kulturalny Kolektyw m.in. promuje kulturę rowerową w Gdańsku, organizuje kursy Linuxa, prowadzi warsztaty wideo i otwartą pracownię sitodruku, jest jednym z koordynatorów rozbudowanego programu selektywnej zbiórki odpadów na terenie Uniwersytetu Gdańskiego.

 

Niezależne Zrzeszenie Studentów UG
Niezależne Zrzeszenie Studentów powstało 22 września 1980 r. w wyniku pamiętnych wydarzeń i strajków robotniczych z sierpnia ’80, będących sprzeciwem wobec ówczesnego reżimu politycznego w naszym kraju.

NZS w roku 1980 było w pewnym sensie studenckim odpowiednikiem “Solidarności” i skupiało młodych ludzi chcących niezależnej od władz państwowych organizacji studenckiej, a ponadto demokratyzacji życia akademickiego, przestrzegania podstawowych swobód politycznych w kraju oraz praw człowieka, szanowania polskich tradycji niepodległościowych i patriotycznych. Przez długi czas władze PRL zwlekały z rejestracją NZS.

Dopiero w wyniku strajków studenckich, szczególnie w Łodzi, ówczesny rząd zgodził się na rejestrację Zrzeszenia, która miała miejsce 17 lutego 1981 r. Pierwszym szefem NZS został Jarosław Guzy. Organizacja obok działań typowo prostudenckich, związanych między innymi z postulatami reformy szkolnictwa wyższego, zajmowała się także wspieraniem działań “Solidarności” w wymiarze politycznym.

Po wprowadzeniu stanu wojennego NZS został zdelegalizowany, a wielu jego działaczy aresztowanych. W kilku ośrodkach akademickich NZS prowadził jednak działalność podziemną. Po roku 1989 NZS został ponownie zalegalizowany. Stopniowo zmieniał też profil swojej działalności, zdecydowanie ograniczając inicjatywy polityczne na rzecz reprezentowania interesów studentów oraz realizowania przedsięwzięć kulturalno-rozrywkowych, stając się tym samym organizacją o typowo studenckim charakterze.

Przez NZS w ciągu blisko 25 lat swoje działalności przewinęło się prawie 200 tysięcy osób. Dziś bardzo wielu z nich to osoby z pierwszych stron gazet: polityce, dziennikarze, ludzie biznesu i kultury.

2 maja 2006 r. grupa pięćdziesięciu osób zebrała się by wspólnymi siłami reaktywować Niezależne Zrzeszenie Studentów, którego korzenie sięgają właśnie do Gdańska. W ten oto sposób powstało Niezależne Zrzeszenie Studentów Uniwersytetu Gdańskiego, którego celem jest rozwijanie zainteresowań i zachęcanie do działalności studentów naszej uczelni. Zrealizowaliśmy kilka projektów z sukcesem, ale w przygotowaniu są kolejne.

www.nzs.ug.gda.pl

 

ZESPOŁY MUZYCZNE

Filth Of Mankind
Filth Of Mankind powstał późną zimą lub wczesną wiosną 1996 w składzie: Maciek – wokal, Miłosz – gitara, wokal, Paweł – gitara, Lażej – bas i Balon – perkusja. Większość z nas (wszyscy poza mną) grała wcześniej w Abnormal Citizens, jednak już pod koniec istnienia A.C. jego muzyka zaczęła mocno ewoluować, a przy okazji mojego dojścia postanowiliśmy jeszcze bardziej zasadniczo zmienić jej charakter. Od początku postawiliśmy na ciężkie brzmienie i przytłaczający nastrój muzyki zilustrowanej tekstami poświęconymi tematom tyleż oklepanym (na punkowej scenie), co wciąż aktualnym i wkurwiającym – machlojom polityków, brutalności ich umundurowanych pachołków, szaleństwu nieustającej konsumpcji, nędzy wegetacji w trybach kapitalistycznej machiny czy chorym normom moralnym wpajanym nam praktycznie od urodzenia i owocującym skrajną nietolerancją, brakiem zrozumienia czy choćby tylko uszanowania jakiejkolwiek odmienności. Jeszcze jednym istotnym wątkiem naszych tekstów stały się wizje zagłady, ku której nieuchronnie naszym zdaniem zmierza gatunek ludzki. Do takiej koncepcji przekazu muzyczno-werbalnego idealna wydała nam się nazwa pochodząca z kawałka Misery – Filth Of Mankind, czyli Brudy Ludzkości.

Takoż też się ochrzciliśmy i po paru miesiącach prób i tworzenia materiału (w części opartego o ostatnie – w większości znacząco przerobione – kawałki A.C., w dużej części tworzonego od podstaw) oraz po wakacyjnej przerwie, 8 września zagraliśmy swój debiutancki koncert. Od tamtej pory udało nam się zagrać ich łącznie ponad 100, w tym sporo w innych krajach Europy – były to zarówno krótkie, kilkudniowe wyjazdy, jak i dwie dłuższe trasy europejskie (spis dotychczas zagranych przez nas koncertów oraz relacje z dwóch spośród tych wyjazdów znajdziecie w dziale Koncerty).

Z kolei dorobek fonograficzny mamy raczej stosunkowo skromny, są to winylowy singiel „Czas Końca Wieku” oraz wydany na CD i kasecie (a w niedalekiej przyszłości również na LP) album „The Final Chapter”.

Oczywiście w międzyczasie nie udało nam się uniknąć dość licznych roszad personalnych, obecny skład zespołu to: Kalka – wokal, Michał – gitara, Paweł – gitara, Ciapa – bas i Balon – perkusja.

Strona domowa zespołu: http://www.filthofmankind.nsm.pl/Home.html

Lars
odstawą dla muzycznych wynurzeń LARS-a są charakterystyczne dla reggae pulsująca sekcja rytmiczna, gitara akcentowana na „i” oraz melodyjne, ciepłe, wpadające w ucho wokale. Niemniej jednak efekt pracy trójmiejskich muzyków o bądź co bądź niekoniecznie jamajskiej proweniencji, to nie tylko penetracja obszarów reggae, dub czy raggamuffin, ale również innych gatunków takich jak rock, hard core, drum’n’bass i innych (śmiało można stwierdzić, iż mamy raczej do czynienia z wybuchową mieszanką, niż jasno określonym stylem muzycznym).
Przekaz płynący z muzyki i tekstów LARS-a jest prosty i nie wymaga zawiłych analiz. Miłość, przyjaźń, szacunek i pokój to nie truizmy, a politycy, media i multikorporacje to nie żarty, choć od spojrzenia na wszystko z odrobiną ironii i dystansu głowa nie rozboli.

Skład:
Maciej Szkudlarek, Grześ Zawiasa – wokal
Krzyś Stachura, Artur Gajdowski – gitara
Paweł Dąbrowski – bas
Andrzej Zając – perkusja
Paweł Lewandowski – dj

13MC
13_MC ( Trzynasty MC) – raper i producent hip-hopowy z zachodniej Białorusi o wykształceniu muzycznym. Teksty piosenek zaczął pisać w roku 2003, postanowił też samodzielnie tworzyć muzykę do swoich piosenek. W 2005 roku wraz z MC Crazy, MC eMKa i zespołem Prawy Brzeg zorganizował pierwszy koncert hip-hopowy w rodzinnym mieście w klubie „Vegas”. Poźniej z MC eMKa grał na pięcioleciu Polskiej Szkoły. W roku 2006 wyjechał na studia do Polski. Pierwszy rok spędził w Rzeszowie, gdzie razem z białoruskim gitarzystą Walentynem Chryniewiczem i ukraińskimi solistkami Wiktorią Koleśnicką i Okasną Gołowatą grał na uniwersyteckich imprezach. W tym samym roku rozpoczął współpracę z I.M.A.I., białoruskim muzykiem, producentem i DJ-em. Nagrali w studiu „RDK” 13 piosenek, które miały być materiałem na debiutancką płytę, ale do wydania płyty nie doszło. Bity i teksty przygotowywał 13MC, a I.M.A.I. zajmował się realizacją dźwięku. Piosenki były nagrane w trzech językach: białoruskim, polskim i rosyjskim. W chwili obecnej 13_MC studiuje w Gdańsku i szukuje nowy materiał muzyczny, który jak sam mówi, będzie następnym etapem jego życia.