Inauguracja

Inauguracja

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna PFB
Kai Bumann   dyrygent, dyrektor artystyczny PFB
Marta Boberska   sopran
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego

W programie:
WOJCIECH KILAR   Wiktoria
LUDWIG VAN BEETHOVEN
V Symfonia c-moll
GIUSEPPE VERDI   Quatro pezzi sacri:

* Ave Maria
* Stabat Mater
* Laudi alla Vergine
* Te Deum

MARTA BOBERSKA – sopran

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy.

Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych, przede wszystkim w operach W.A.Mozarta. G. Rossiniego ,G.F Haendla, C.Monteverdiego, H.Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.

Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m. in. z Operą Narodową ( ” Widma” St. Moniuszki ) , Narodową Operą Łotewską w Rydze (“Czarodziejski flet” W.A.Mozarta), Opera Nova w Bydgoszczy (“Mesjasz” G.F.Haendel). Operą Krakowską (“Cosi fan tutte” W.A. Mozarta,” Zemsta nietoperza” J. Straussa ). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji “Czarodziejskiego fletu” W.A.Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J.Cl.Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce “Maria Callas – lekcja śpiewu”.

Wykonuje również muzykę współczesną ( m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku).
Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno – kantatowe. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W.Kłosiewiczem, A.Sapiechą , M.Toporowskim ).
Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju, zarówno z koncertami jak i recitalami solowymi. Współpracuje również z Polskim Radio. Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach w kraju i za granicą.

Nagrała wiele płyt kompaktowych ( m.in. J.A.Hasse “Zenobia”, G.F.Haendel “Imeneo”, K.Forster “Vanitas vanitatum”, J.Peri “Euridice”, M.Mielczewski “Opera omnia”, G.G. Gorczycki ” Opera omnia”, S.S.Szarzyński “Opera omnia”, D. Scarlatti “Tetide in Sciro”, J. Strauss ” Zemsta nietoperza”), posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne . Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A.Wajdy i A.Holland.

Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Krenz, J. Maksymiuk, A. Wit, K.Kord, W.Michniewski, J.Kaspszyk, F.Bruggen, J.C.Malgoire, H.Rilling, J.M.Florencio, K. Bumann,T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych
( m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005).

KAI BUMANN – dyrygent

 

Dyrygent niemiecki, od września 2008 r. dyrektor artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Urodził się w Berlinie. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. Przez pewien czas pracował jako akompaniator w klasach wokalnych tej uczelni, a od 1986 r. grał na fortepianie, a następnie dyrygował przedstawieniami w teatrach niemieckich.

W 1992 r. związał się ze sceną w Detmold, gdzie przygotował muzycznie premiery takich oper, jak: “Lady Macbeth mceńskiego powiatu” Szostakowicza, “Salome” Richarda Straussa i “Lulu” Berga. Po zdobyciu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w 1994 r., rozpoczął trwającą do dziś współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce.

Przez lata blisko związany z polską sceną muzyczną. W 1996 r. został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (cykl koncertów Beethovena, “Pasja wg św. Łukasza” Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Stadttheather w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. “Czarodziejski flet” Mozarta, “Cyrulika sewilskiego” Rossiniego, “Toskę” Pucciniego i “Aidę” Verdiego.

W 1997 r. objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, gdzie był również jej pierwszym dyrygentem. Przygotował tam m.in. premiery “Czarodziejskiego fletu” i “Don Giovanniego” Mozarta, “Balu maskowego” Verdiego oraz “Czarnej maski” Pendereckiego.

W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. Od 1998 r. gości regularnie na scenie berlińskiej Deutsche Oper. W 2001 r. po raz pierwszy poprowadził orkiestrę Tonhalle w Zurichu.

Począwszy od 2004 r. jest stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracę z tą sceną rozpoczął przygotowując muzycznie premierę “Falstaffa” Verdiego (2003). Z zespołem odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie Edo Japonii (2004, 2006). W Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007 r. dyrygując “Don Giovannim” Mozarta.