(C)Hamlety: Duchy Ojców

(C)Hamlety: Duchy Ojców

28 czerwca (wyjątkowo w czwartek) 2012, godz.. 18.00
aula. 1.43
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 55

WSTĘP WOLNY

28 czerwca 2012 roku Grupa Teatralna Zakładu Karnego w Gdańsku – Przeróbce już po raz drugi zaprezentuje w ramach Sceny Teatralnej Alternatora Uniwersytetu Gdańskiego zaprezentuje powarsztatowy pokaz (C)hamlety: Duchy Ojców. Jest to pokaz finalizujący trzymiesięczną pracę osadzonych nad tekstami Szekspira.

„Warsztaty te były przeznaczone dla skazanych, którzy już mieli za sobą lub byli w trakcie terapii dla uzależnionych, dlatego też wybór Szekspira wydaje się być dość naturalnym, bo to właśnie w jego dramatach możemy odnaleźć odtworzenie relacji komunikacji międzyludzkiej, zależności panujące w systemie społecznym, winę, karę, szaleństwo…możemy odnaleźć siebie. Skazani podjęli próbę odnalezienia siebie poprzez stworzenie nowej roli dla siebie” – mówi Magdalena Zelent, która przez trzy miesiące jeździła do więzienia realizować zajęcia ze skazanymi. (C)hamlety: Duchy Ojców to efekt tej pracy.

Według autorki projektu – w teatrze, podobnie jak w terapii, odbywa się przekaz nieograniczony żadnymi ramami konwencji czy możliwościami percepcji. To co najistotniejsze i dotąd nieznane jest możliwe do przekazania i przeżycia. Teatr jest zatem jedną z nielicznych form przekazu, dających możliwości komunikacji „bez granic.” Proces twórczy odbywa się w terapii, a twórczość teatralna jest terapią.

„Od marca do czerwca, spotykając się raz w tygodniu, próbowaliśmy wspólnie interpretować istotę tekstu szekspirowskiego, od analizowania na poziomie słowa poprzez ukazywanie, wyzwalanie określonych emocji, do utożsamienia się z pewnymi relacjami międzyludzkimi. W tytułowych , (C)hamletach będzie można zobaczyć interpretacje monologu z Hamleta „być albo nie być” w kilku wersjach (w różnych tłumaczeniach), wykonanych przez skazanych. Ten słynny monolog potraktowałam jako punkt wyjścia do pracy nad emocjami osadzonych, i uczyniłam z niego oś spektaklu finałowego”