MOSKWA – PIETUSZKI

MOSKWA – PIETUSZKI

29  stycznia 2013, godz. 19.00
aula. 1.43
Wydział Filologiczny Uniwersytetu  Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 55

WSTĘP
wejściówka studencka 5 zł
wejściówka normalna 10zł

Moskwa – Pietuszki
Wieniedikta Jerofiejewa,
scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Radosław Ciecholewski

Wieniczka – intelektualista, pisarz, brygadzista, alkoholik. Lista jego wcieleń ma 125 km, z Moskwy do Pietuszek. Paradoksalnie, każda kolejna stacja oddala go od upragnionego celu, od utopijnego „raju”. Radosław Ciecholewski będzie przewodnikiem po wcieleniach głównego bohatera, które, zatopione w oparach alkoholu, ukazują zatarte granice między filozofią, kulturą, polityką. W tym karykaturalnym świecie, Homo viator niesie swój krzyż w poszukiwaniu równowagi między sercem a umysłem – między szarą rzeczywistością a zatraconym humanizmem.

Teatr Stajnia Pegaza istnieje od 1981 roku a swoje istnienie zaingerował premierą spektaklu wg poezji J. Kurka. Wielokrotnie zmieniał swoje miejsce rezydowania, począwszy od Gdańska, przez Elbląg, na Sopocie kończąc. Ostatecznie, od 2003 roku, jest integralną częścią Sopockiej Sceny Off de BICZ, powstałej z inicjatywy władz Miasta Sopotu.

Spiritus movens Stajni Pegaza jest Ewa Ignaczak, reżyserka, animator kulturalny Pomorza, a obecnie kurator artystyczny Sopockiej Sceny Off de BICZ. Odważnie bada tekst literacki na scenie, za każdym razem udowadniając, że ma coś ważnego do przekazania. Teatr ma w dorobku kilkadziesiąt spektakli, będących adaptacjami literatury, w tym większość nagrodzonych na najważniejszych festiwalach teatru alternatywnego, m.in. „Bobok” wg Dostojewskiego, „Oskar-zm” wg „Blaszanego bębenka” Güntera Grassa, „Rybołówstwo” wg „Turbota” G. Grassa, „Gaz” (wraz z Teatrem Brama) wg Szymona Wróblewskiego, „Wszyscy” wg „Miasta ślepców” J.Saramago.

Formuła Stajni, rozpoznawalna dla bywalców teatralnych, pozostaje niezmienna, a jej podstawowymi zasadami są: oszczędność scenografii, poetycki skrót, precyzja, łączenie różnych języków ekspresji, śpiewny sposób mówienia tekstów, kontrapunkt i rytm postaci – co składa się na niezwykle gęstą formułę spektakli. Integracja tych wszystkich elementów warsztatu aktorskiego powoduje, że aktor Stajni jest wielowymiarowy i przede wszystkim bardzo organiczny. Temu zagadnieniu bliżej przyjrzała się Małgorzata Polakowska w swoim studium badawczym nad metodą pracy z aktorem Ewy Ignaczak, do której odsyłamy wszystkich zainteresowanych.

-->

powrót