Czysta forma
spektakl dyplomowy
Publikacja dofinansowana w ramach Alterprojektu 2021
Praca licencjacka w formie projektowej: Teoria Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza w odniesieniu do współczesności.
Promotorka: doktor Katarzyna Kręglewska.
Spektakl ma na celu zderzyć ze sobą Teorie Czystej Formy Witkacego z otaczającą nas współczesnością. Witkacy na początku XX wieku stwierdził, iż ludzkość stała się zmechanizowana i traci chęć poznania Tajemnicy Istnienia. Natomiast sztuka nie dostarcza przeżyć metafizycznych, ponieważ straciła funkcje religio-obrzędową. Obecna rzeczywistość nakierowana jest na konkretne tory, otaczają nas różne schematy, kody kulturowe oraz przesyt. Jak się w tym odnaleźć? Gdzie jesteśmy? Ile działań jest nam narzuconych? Kim jesteśmy? Gdzie w tym jest nasze wewnętrzne „ja”? Oto pytania, które zadawał Witkacy, czas zadać je ponownie.
W projekcie biorą udział:
- Kinga Wyderka – reżyserka, performerka
- Joanna Majewska – performerka, twórczyni scenografii
- Maria Szymańska – performerka
- Martyna Chmura – pianistka
- Dominika Koliszewska – rejestracja wideo
- Maciej Łbik – obsługa sprzętu muzycznego
- Katarzyna Szymańska, Milena Banaszewska – fotografia
- Miłosz Kowalewski – aranżacja muzyczna
Gościnnie: Marika Staszewska – skrzypce, Patryk Purzycki – altówka, Nikola Freda – wiolonczela.
W spektaklu zostaną użyte i wykonane na instrumencie klawiszowym cytaty muzyczne z utworów: Ludwig van Beethoven – Sonata fortepianowa nr 23 „Appassionata” (część I), William Bolcom – Hymne à l’Amour/Hymn do Miłości z „Twelve New Etudes for piano”, Paweł Mykietyn – 4 preludia na fortepian: I. quarter note = ca 80, Samuel Barber – Hestitation Tango oraz „On The Nature of Daylight” Maxa Richtera w transkrypcji na kwartet fortepianowy i elektronikę wykonanej przez Miłosza Kowalewskiego.
Projekt realizowany dzięki współpracy z Akademickim Centrum Kultury Alternator – Alterprojekt, Uniwersytetem Gdański oraz Gdańskim Archipelagiem Kultury Winda.
Opiekunki projektu: dr Agnieszka Kiejziewicz oraz Katarzyna Burakowska.