Panoptikum NR 4 (11) 2005 KOBIET-ART / GENDER QUEER FEMALE

 

Kobiet-Art zrodził się z potrzeby dopełnienia numeru poprzedniego Queer Cinema , który brnąć w kwestie seksualnej heterogeniczności i płynnych tożsamości zaniedbał odrobinę reprezentacje kobiecości. Ponad to gremialnie uznaliśmy, że galopująca sztuka tworzona przez kobiety i o kobietach jest gorącym i ważnym tematem, który rzadko pojawia się na łamach prasy filmowej. Maszyneria krytyczna naszych autorów / autorek ruszyła pełną parą, przetwarzając w ciągi interpretacji / reinterpretacji własne olśnienia i poszukiwania. Każdy pisał o bliskich mu tematach, wprowadzając czytelników w filmową intymologię i perspektywę indywidualnych badań, które triumfalnie wkroczyły również w przestrzeń sztuki. Stworzyliśmy po raz pierwszy odrębny dział poświęcony sztuce, aby doreprezentować obecność czwartego członu szumnego podtytułu periodyku. Zdziwił nas odrobinę fakt, że pisanie o twórczości kobiet praktycznie zawsze filtrowane jest przez perspektywę feministyczną. Staliśmy się nawet dla sporej grupy czytelników filmowym periodykiem o zacięciu genderowym. Dementujemy te pogłoski, ucinamy owe nadinterpretacje. Choć kwestie genderowe są dla nas istotne i wielokrotnie będą goscić na naszych łamach, nie wpisujemy się świadomie w krąg periodyków genderowych. Kobiet-art to kolejna faza rozwijającego się eksperymentu medialnego, w przyszłosci multi-medialnego. We truly hope so! Twórczość kobiet i o kobietach będzie stałym komponentem panoptycznych zaczynów i koktajli, poddawaną redakcyjnym eksploracjom, komentarzom, aktywnościom promocyjnym i szalbierstwom metodologicznym. We promise!

W numerze polecamy:

ISTOTNE PRZEDRUKI: Laura Mulvey, Spojrzenie w przeszłość: nowe przemyślenia o feministycznej teorii filmu z lat 70. / Teresa de Laurentis, Estetyka a teoria feministyczna: ponowne przemyślenie kobiecego kina / Liza Johnson, Perwersyjna perspektywa: film feministyczny, film queer, wstyd / KOBIETY W KINIE / KOBIETY I KINO: Panoptikum silnych i wojowniczych kobiet / Słodkie uwodzicielki, niewierne żony i szalone femme fatales czyli o obrazach kobiecości… / Natura, kultura i kobiecość w filmie Petera Weira „Piknik pod Wiszącą Skałą” / KONSTELACJA WIZERUNKÓW : „Bardzo samotne dziś wieczorem”. O komiksowych i filmowych prostytutkach / Poza głównym nurtem – jak telewizja radziła sobie z kobietami w „Pegazie” / „Czasem słonce, czasem deszcz, ale fryzura zawsze idealna”, czyli o kobiecie w reklamie / KOBIETY I KOBIECOŚĆ W PRZESTRZENI SZTUKI: OPEN-BRAIN BALLET: Widok panoramiczny. Sztuka kobiet, sztuka kobieca i sztuka feministyczna w Polsce po 1945 roku / Feministyczne interwencje, sztuka krytyczna, postfeminizm – o wątkach feministycznych w sztuce polskiej / W co się bawią dziewczyny, czyli fala za falą / Postfeministycza cybermatka – czyli polska sztuka kobieca XXI wieku / Anna Baumgart: „A kiedy pocałowałam żabę, sama stałam się żabą” / Monika Weiss: Pomiędzy Obecnością i Pamięcią Performatywną – z artystką rozmawia Aneta Szyłak