piątek 11.05.2007 o godz. 18.00 CSW Łaźnia,
ul. Jaskółcza 1 w Gdańsku
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia oraz DKF Uniwersytetu Gdańskiego „Miłość Blondynki” zapraszają na pokaz specjalny „Massiluzja”, który zostanie zaprezentowany jako wydarzenie towarzyszące wystawie „Last News”. W czasie majowego wieczoru filmowego zaproponujemy Państwu lekturę poruszającego obrazu Hany abu-Assada „Paradise now”.
Pokaz odbędzie się w piątek 11.05.2007 o godz. 18.00 w CSW Łaźnia przy ul. Jaskółczej 1 w Gdańsku. Pokaz zostanie poprzedzony wprowadzeniem przygotowanym przez Przemysława Guldę.
Massiluzja – współczesne obsesje / rzeczywiste ucieczki / wędrówki w nie-rzeczywistość
Do raju śnionego przez współczesnego człowieka prowadzi droga przez piekło złudzeń, zdeformowanych wyobrażeń i aktów nieuzasadnionej agresji. Paradoksalnie w krytyce Islamu propagującego akty terroru jawi się obłuda cywilizacji zachodu, której rzekomy humanitaryzm ufundowany jest przecież na zniewoleniu jednostki, odgórnie ubezwłasnowolnionej narzuconym modelem postępowania. W sytuacji pozornej wolności nawet raj uległ licznym odkształceniom. Żyjąc wyobrażeniem ideału zapożyczonym z wiary w religię bohaterowie filmu brną w kolejne deformacje prawdy o sobie i swoich pragnieniach. Dobrowolnie rezygnują z wsłuchiwania się we własne wnętrze, pozwalając innym kształtować obraz swojego intymnego „ja”.
Religia + media + polityka = władza, to oczywiste równanie. Reguły gry już dawno zostały ujawnione, już nic nas nie dziwi i co gorsza nie zastanawia. Skoro zaproszono nas do gry, a karty zostały odsłonięte przestajemy się czuć oszukani, trwamy w wierze w naszą niezachwianą wolną wolę, ufając w niezależność podejmowanych decyzji. Cierpienie, frustracja, agresja, aberracje oto rozbity obraz tego, co pozostało z ludzkich marzeń, reprezentowanych obecnie przez karykatury, będące nie naszym, ale cudzym wyobrażeniem o naszym szczęściu.
„Paradise Now” odsłania wiarę w zbawienie, osiągalne poprzez akt terroryzmu. Karmieni iluzją bohaterowie funkcjonują w siatce historyczno-społeczno-politycznych uwarunkowań, które kreują sytuację pędu ku katastrofie. Khaled i Said pragną pochwycić iluzję – szczęścia / zbawienia i łaski / trwania i nieskończoności. Jednostkowy los, niezależnie od historii i intencji traci na znaczeniu.
Paradise now, reż. Hany abu-Assad, Palestyna / Holandia / Niemcy / Francja 2004, 90′
Bohaterami dramatu są dwaj Palestyńczycy – Khaled i Said, którzy zaprzyjaźnili się jeszcze w dzieciństwie. Mężczyźni mają dokonać samobójczego ataku w Tel Avivie. Ostatnią noc przed planowaną akcją mogą spędzić ze swoimi rodzinami, jednak pod warunkiem, że nikomu nie zdradzą swoich planów. Kiedy są już na granicy z Izraelem, muszą się rozdzielić. Każdy z osobna zaczyna zastanawiać się nad sensem zamachu, musi skonfrontować się z przeznaczeniem, własnym sumieniem i przekonaniami religijnymi. Reżyser filmu bardzo dobrze zna rzeczywistość, którą opisuje. Jego celem było ukazanie codziennego życia Palestyńczyków, którzy w każdej chwili są gotowi na samobójczy akt terroru. Film unaocznia ludzką stronę zamachowców, jakkolwiek paradoksalnie by to brzmiało. Co ciekawe, jest to próba obiektywnego przedstawienia skomplikowanej sytuacji społecznej, gdzie racje polityczne łączą się z przykazaniami religii. Reżyser wielokrotnie podkreślał, że liczy na to, że poprzez ten film uda mu się wywołać dyskusje po obu stronach muru palestyńsko-izraelskiego. Niektórzy mieszkańcy Nablusu wierzyli, że film wspomaga ich walkę o wolność. Pomimo kontrowersyjnego tematu i niebezpieczeństwa oskarżeń o pochwalę aktów ekstremalnego terroryzmu, film był dobrze przyjmowany na pokazach we Francji, Niemczech i USA, a w 2005 roku uzyskał nominację do Oscara i Złotego Niedźwiedzia oraz nagrodę Felixem za scenariusz, napisany przez Hany Abu-Assada i Bero Bevera. [z: Agata Bratek,Na horyzoncie]
Organizacja: CSW Łaźnia oraz Dyskusyjny Klub Filmowy „Miłość Blondynki”
Kontakt: m.zwolicka@laznia.pl, dkf@ug.gda.pl