MIŁOŚĆ BLONDYNKI
Mistrzowie Kina: MIŁOŚĆ BLONDYNKI – urodzinowy pokaz specjalny
Pokaz specjalny inaugurujący 30. Jubileuszowy rok działalności Dyskusyjnego Klubu Filmowego UG Miłość Blondynki
Partner pokazu: Czeskie Centrum Kultury w Warszawie.
Prelekcja i dyskusja dr Grażyna Świętochowska
Reż. Miloš Forman, Czechosłowacja, 1965, 77 min.
Tytuł oryginalny: Lásky jedné plavovlásky,
reżyseria: Miloš Forman
obsada: Hana Brejchová, Vladimir Pucholt, Milada Ježková, Josef Šebánek
Miłość blondynki to jeden z najważniejszych filmów wspaniałego okresu kina czeskiego – lat 60. Dzieło dla tego okresu sztandarowe i ikoniczne. Podobnie jak inne czeskie filmy Miloša Formana i ten zrealizowany jest przy udziale aktorów niezawodowych, w charakterystycznym dla reżysera tonie pogodnej kpiny z otaczającej (niekoniecznie socjalistycznej) rzeczywistości.
Kobiety pracujące w wielkich zakładach tekstylnych marzą o mężczyznach, których w okolicy brakuje. Dyrektor organizuje dla nich wieczorek taneczny, na który zaprasza wojsko. Jednak zamiast dziarskich chłopaków stawiają się brzuchaci rezerwiści. Ale Andula ma szczęście: spędza wieczór z pianistą z zespołu, a na dodatek chłopak zaprasza ją do siebie, do Pragi. Wycieczka do stolicy będzie niezwykle pouczająca.
Miloš Forman (1932-2018) – wybitny reżyser kina czeskiego i amerykańskiego. Studiował w sławnej praskiej szkole filmowej FAMU. W filmie fabularnym debiutował „Czarnym Piotrusiem” (Grand Prix w Locarno, 1963). Następnie zrealizował „Miłość blondynki” i „Pali się, moja panno” (1968). Swymi utworami wniósł duży wkład w rozwój nowego kina w Czechosłowacji. Od 1968 r. przebywa w Stanach Zjednoczonych. Pierwszym amerykańskim filmem był „Odlot” (1971). Później zrealizował między innymi następujące pozycje: „Lot nad kukułczym gniazdem” (1975 – 5 Oscarów), „Hair”(1979), „Amadeusz” (1984, 8 Oscarów), „Skandalista Larry Flynt” (1996, Złoty Niedźwiedź w Berlinie), „Człowiek z księżyca” (1999, Srebrny Niedźwiedź) i „Duchy Goi” (2006).
Miroslav Ondřiček (1934-2015) – czeski operator o pozycji międzynarodowej. Przez lata związany z Formanem. Autor zdjęć do wszystkich trzech jego czeskich filmów oraz między innymi do „Odlotu”, „Hair”, „Amadeusza”. Współpracował z Lindsayem Andersonem, realizując zdjęcia do „Jeżeli…” (1970) i „Szczęśliwego człowieka” (1973). Również był autorem zdjęć do „Zaklętych rewirów” (1975) Janusza Majewskiego.