HAMLET. LEITMOTIV

Spektakl powarsztatowy z udziałem osadzonych
z Zakładu Karnego w Gdańsku-Przeróbce

3 lipca 2014, godz. 19.00
Miejsce: Wydział Filologiczny UG, aula 1.43
Wstęp wolny

Spektakl HAMLET. LEITMOTIV jest wynikiem dwumiesięcznych warsztatów z udziałem osadzonych z Zakładu Karnego w Gdańsku-Przeróbce. Sześciu aktorów pracowało nad realizacją przedstawienia finałowego pod okiem Magdaleny Zelent, teatrolożki i edukatorki teatralnej, która od czterech lat prowadzi zajęcia warsztatowe w gdańskim ZK.

Za materiał do pracy uczestnikom służyły fragmenty HAMLETA Williama Szekspira. Koncepcja przedstawienia narodziła się ze współpracy z osadzonymi, na bazie ich życiowych doświadczeń i przemyśleń. Profesjonalną pomoc w realizacji zapewnili trójmiejscy artyści: fotografik i operator filmowy Rafał Wojczal (audiowizualia) oraz niezależny artysta wizualny i projektant Dominik Rudasz (scenografia i kostiumy)

Uczestnicy warsztatów przeszli przez wszystkie etapy przygotowania spektaklu teatralnego: od pracy nad tekstem i elementów warsztatów aktorskich, po współtworzenie koncepcji reżyserskiej i scenograficznej.

Teraz nadszedł czas na spotkanie z publicznością. Przedstawienie finałowe będzie dla widzów niezwykłą okazją do konfrontacji z obowiązującymi w społeczeństwie stereotypami na temat osób przebywających w zakładach karnych. Warsztatowicze odczytują dramat Szekspira z perspektywy swoich doświadczeń i wykorzystują swoje naturalne predyspozycje, żeby wydobyć z dzieła to, co jest im najbliższe.

„Podczas pracy nad spektaklem wielu z osadzonych bardzo się otworzyło. Zrozumieli, że teatr to praca z własnymi emocjami i wynik właśnie tej pracy zobaczymy w naszym spektaklu” – dodaje Magdalena Zelent.

Spektakl HAMLET. LEITMOTIV jest już czwartym teatralno-warsztatowym przedsięwzięciem realizowanym przez Magdalenę Zelent we współpracy z osadzonymi z ZK w Gdańsku-Przeróbce. Dotychczasowe SZEKSPIR – PRODUKT CZASOWO NIEDOSTĘPNY (2011) i (C)HAMLETY – DUCHY OJCÓW (2012) i W IMIĘ OJCA HAMLETA (2013) spotkały się z dużym zainteresowaniem społeczności akademickiej i wywołały dyskusję na temat metod resocjalizacji i arteterapii.

Projekt został zrealizowany przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie. Został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska