MISSA GRATIATORIA
Utwór został skomponowany z okazji jubileuszu 35-lecia Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego, a jego prapremierowe wykonie miało miejsce w trakcie koncertu galowego 16 września 2006 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku.
Missa Gratiatoria
LESZEK MOŻDŻER
Kyrie 8:06
Interludium I 1:51
Gloria 3:30
Credo 9:52
Interludium II 1:00
Sanctus 3:03
Interludium III 2:28
Benedictus 5:02
Agnus Dei 6:40
Producent muzyczny: Leszek Możdżer
Producent wykonawczy: Michał Biełuszko, Marta Szadowiak
Nagrań dokonano w RG Studio Radia Gdańsk (6-8.12.2007)
Realizacja dźwięku: Michał Mielnik i Tomasz Cybula
Edycja ProTools: Michał Mielnik i Grzegorz Sikora, inżynier studia: Marcin Malinowski
Mix: Michał Mielnik
Mastering: Tadeusz Mieczkowski
Grafika: Beata Czerepak
Wydawca: Akademicki Centrum Kultury UG „Alternator”
Wykonawcy
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego
Marcin Tomczak BARYTON SOLO/DYRYGENT
Leszek Możdżer CELESTA/SYNTEZATOR
Piotr Mania FORTEPIAN
Jan Freicher WIBRAFON/INSTRUMENTY PERKUSYJNE
Zohar Fresco INSTRUMENTY PERKUSYJNE (4, 6)
Robert „Navigator” Usewicz GONGI TYBETAŃSKIE (6, 7, 8)
Nagranie i wydanie płyty zostało dofinansowane z funduszy Samorządu Województwa Pomorskiego.
„Leszek Możdżer sięgając po jedną z najstarszych form, jaką jest msza, po raz kolejny udowodnił swoją niezwykłą intuicję. Nie pozostawił cienia wątpliwości, że muzyka jest w pierwszym rzędzie sferą ducha, ale pokazał też, że w sztuce liczy się warsztat. Swoją Mszę skomponował specjalnie dla Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego, zapewne znając dobrze jego możliwości. (…)Wielkie brawa dla chórzystów, dyrygenta – również za partię wokalną, a także dla znakomitych jazzmanów.”
Dorota Gonet z Gazety Wyborczej Lublin, 26.02.2007
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego został założony w 1971 roku. Do tej pory zespół wystąpił z kilkuset koncertami w Polsce i za granicą. W 2006 roku Chór UG świętował 35 lecie działalności.
„…Składająca się z sześciu części Msza stanowi jednorodną stylistycznie całość, nawiązującą do jazzowych doświadczeń kompozytora. Po efektownym, opartym na gęstej fakturze instrumentalnej Kyrie następuje silnie zrytmizowana Gloria, dalej chorałowe Credo, przepiękne Sanctus – z dzwonami i radosnym Hosanna skandowanym przez chór – oraz Benedictus – nawiązujące w charakterze do Kyrie, podobnie jak ono z partią solową barytonu. Na koniec rozbrzmiewa Agnus Dei – świetnie pomyślane, oryginalne w klimacie, z dłuższymi partiami instrumentalnymi, wśród których na szczególną uwagę zasługują króciutkie frazy wibrafonu – po prostu perełki. Całość kończy powtarzana przez chór na granicy szeptu sekwencja “Dona Nobis Pacem” i milknące brzmienie instrumentów.”
Dorota Gonet z Gazety Wyborczej Lublin, 26.02.2007