Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Kinosztuka: DZIEWCZYNA Z IGŁĄ (2024, Magnus von Horn)
Występują: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Avo Knox Martin, Joachim Fjelstrup / Kraj produkcji: Polska, Szwecja, Dania / Gatunek: dramat / Język oryginalny: duński / Czas trwania: 123 min.
Oscary 2025 Nominacja w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara®, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się uboga dziewczyna, szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.
Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.
„Dziewczyna z igłą” to, jak pisze Variety, „film hipnotyzujący, brutalnie piękny i boleśnie aktualny”. Zdjęcia Michała Dymka, które zachwyciły jury pod przewodnictwem Cate Blanchett i dały mu zwycięstwo tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage, hipnotyzują mrocznym pięknem i wciągają widza w pełną napięcia grę. Montaż Agnieszki Glińskiej oraz nagrodzone w Gdyni scenografia Jagny Dobesz i kostiumy Małgorzaty Fudali tworzą wizualny spektakl o uniwersalnym wymiarze. Jak pisze Cineuropa: „Dziewczyna z igłą” to „film, który przywraca wiarę w siłę kina jako narzędzia opowiadania historii, która nas zmienia”.
Nagrody:
FPFF w Gdyni 2024 – Srebrne Lwy; Najlepsze Zdjęcia (Michał Dymek); Najlepsza Muzyka (Frederikke Hoffmeier); Najlepsza Scenografia (Jagna Dobesz); Najlepsze Kostiumy (Małgorzata Fudala); Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Trine Dyrholm)
EnergaCamerimage 2024 – Złota Żaba
Złote Globy 2025 – Nominacja za Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Oscary 2025 – Duński kandydat do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
Scenariusz: Wojciech Jerzy Has [na podstawie powieści Brunona Schulza]
Zdjęcia: Witold Sobociński
Montaż: Janina Niedźwiecka
Muzyka: Jerzy Maksymiuk
Scenografia:Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki
Rok 2025 został ustanowiony rokiem Wojciecha Jerzego Hasa, w setną rocznicę urodzin które przypadają 1 kwietnia zapraszamy na wyjątkowy urodzinowy pokaz filmowy.
Do sanatorium doktora Gotarda, w którym leczył się kiedyś nieżyjący Jakub, przyjeżdża jego syn Józef. Wizyta w ośrodku staje się jednocześnie tajemniczą podróżą w świat już nieistniejący — w którym ojciec żyje, a Józef znów jest małym chłopcem konfrontującym się ze swoimi marzeniami i rozczarowaniami.
Sanatorium pod Klepsydrą jest adaptacją prozy Brunona Schulza — wyjątkową, bo w autorskim ujęciu Wojciecha Hasa. Reżyser od końca lat 50. konsekwentnie w swoim kinie budował oddzielny i rozpoznawalny filmowy świat. Po spektakularnym Rękopisie znalezionym w Saragossie (1964), czyli adaptacji „nieadaptowalnego” palimpsestu Jana Potockiego, oraz Lalce (1968) — ekranizacji powieści Bolesława Prusa, sięgnął w 1973 roku po opowiadania Schulza. Surrealistyczna proza autora Sklepów cynamonowych nie mogła znaleźć lepszego adaptatora. W Sanatorium pod Klepsydrą wyobraźnia Schulzowska i Hasowska spotykają się, tworząc niezwykłą opowieść o podróży w czasie i przestrzeni. Współautorem scenografii był współpracujący z Hasem od 1959 roku Jerzy Skarżyński — malarz, scenograf teatralny i filmowy. Film prezentowany był w konkursie głównym festiwalu w Cannes, gdzie został wyróżniony Nagrodą Jury.
Obsada Anaïs Demoustier, Jonathan Cohen, Edouard Baer, Gilles Lellouche, Pio Marmaï, Romain Duris
Film Quentina Dupieuxa („Wrong”, „Deerskin”) baaaaaardzo niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
Muzykę do filmu stworzył Thomas Bangalter, jeden z założycieli kultowego zespołu DAFT PUNK.
Przed młodą francuską dziennikarką nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie Judith (Anaïs Demoustier), zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formule.
Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Kochasz kino, masz ochotę dołączyć do grona pasjonatów filmowych, spróbować sił jako organizator projektów filmowych zapraszamy!
Prelekcja – pokaz – dyskusja to główny format naszych cyklicznych spotkań filmowych. Co tygodniowe seanse filmowe odbywają się w każdy czwartek na auli 1.43 Wydziału Filologiczno – Historycznego UG.
Istotą DKF-u jest edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej, prezentowanie ambitnych, ciekawych dokonań światowej i rodzimej kinematografii. W oparciu o autorskie projekty prezentujemy cykle oryginalne, nietypowe zyskując przychylność publiczności. Nasza oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników dobrego kina !
Zatem jeśli kochasz kino bądź dopiero chcesz się w nim rozkochać, masz ochotę podyskutować, poznać ciekawych i pełnych pasji ludzi – zapraszamy na nasze seanse filmowe !!!
Bo dla nas najważniejsze to LUDZIE – KINO – PASJA !!!
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł / 2 filmy 15 ulgowy * / 25 normalny zł / 4 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł
Sprzedaż karnetów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
* karnety ulgowe dla studentów UG, PG, GUMed-u, pracowników UG, uczniów szkół średnich, słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury / Karty Mieszkańca Gdańska
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Kinosztuka: DZIEWCZYNA Z IGŁĄ (2024, Magnus von Horn)
Występują: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Avo Knox Martin, Joachim Fjelstrup / Kraj produkcji: Polska, Szwecja, Dania / Gatunek: dramat / Język oryginalny: duński / Czas trwania: 123 min.
Oscary 2025 Nominacja w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara®, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się uboga dziewczyna, szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.
Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.
„Dziewczyna z igłą” to, jak pisze Variety, „film hipnotyzujący, brutalnie piękny i boleśnie aktualny”. Zdjęcia Michała Dymka, które zachwyciły jury pod przewodnictwem Cate Blanchett i dały mu zwycięstwo tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage, hipnotyzują mrocznym pięknem i wciągają widza w pełną napięcia grę. Montaż Agnieszki Glińskiej oraz nagrodzone w Gdyni scenografia Jagny Dobesz i kostiumy Małgorzaty Fudali tworzą wizualny spektakl o uniwersalnym wymiarze. Jak pisze Cineuropa: „Dziewczyna z igłą” to „film, który przywraca wiarę w siłę kina jako narzędzia opowiadania historii, która nas zmienia”.
Nagrody:
FPFF w Gdyni 2024 – Srebrne Lwy; Najlepsze Zdjęcia (Michał Dymek); Najlepsza Muzyka (Frederikke Hoffmeier); Najlepsza Scenografia (Jagna Dobesz); Najlepsze Kostiumy (Małgorzata Fudala); Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Trine Dyrholm)
EnergaCamerimage 2024 – Złota Żaba
Złote Globy 2025 – Nominacja za Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Oscary 2025 – Duński kandydat do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
Scenariusz: Wojciech Jerzy Has [na podstawie powieści Brunona Schulza]
Zdjęcia: Witold Sobociński
Montaż: Janina Niedźwiecka
Muzyka: Jerzy Maksymiuk
Scenografia:Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki
Rok 2025 został ustanowiony rokiem Wojciecha Jerzego Hasa, w setną rocznicę urodzin które przypadają 1 kwietnia zapraszamy na wyjątkowy urodzinowy pokaz filmowy.
Do sanatorium doktora Gotarda, w którym leczył się kiedyś nieżyjący Jakub, przyjeżdża jego syn Józef. Wizyta w ośrodku staje się jednocześnie tajemniczą podróżą w świat już nieistniejący — w którym ojciec żyje, a Józef znów jest małym chłopcem konfrontującym się ze swoimi marzeniami i rozczarowaniami.
Sanatorium pod Klepsydrą jest adaptacją prozy Brunona Schulza — wyjątkową, bo w autorskim ujęciu Wojciecha Hasa. Reżyser od końca lat 50. konsekwentnie w swoim kinie budował oddzielny i rozpoznawalny filmowy świat. Po spektakularnym Rękopisie znalezionym w Saragossie (1964), czyli adaptacji „nieadaptowalnego” palimpsestu Jana Potockiego, oraz Lalce (1968) — ekranizacji powieści Bolesława Prusa, sięgnął w 1973 roku po opowiadania Schulza. Surrealistyczna proza autora Sklepów cynamonowych nie mogła znaleźć lepszego adaptatora. W Sanatorium pod Klepsydrą wyobraźnia Schulzowska i Hasowska spotykają się, tworząc niezwykłą opowieść o podróży w czasie i przestrzeni. Współautorem scenografii był współpracujący z Hasem od 1959 roku Jerzy Skarżyński — malarz, scenograf teatralny i filmowy. Film prezentowany był w konkursie głównym festiwalu w Cannes, gdzie został wyróżniony Nagrodą Jury.
Obsada Anaïs Demoustier, Jonathan Cohen, Edouard Baer, Gilles Lellouche, Pio Marmaï, Romain Duris
Film Quentina Dupieuxa („Wrong”, „Deerskin”) baaaaaardzo niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
Muzykę do filmu stworzył Thomas Bangalter, jeden z założycieli kultowego zespołu DAFT PUNK.
Przed młodą francuską dziennikarką nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie Judith (Anaïs Demoustier), zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formule.
Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Kochasz kino, masz ochotę dołączyć do grona pasjonatów filmowych, spróbować sił jako organizator projektów filmowych zapraszamy!
Prelekcja – pokaz – dyskusja to główny format naszych cyklicznych spotkań filmowych. Co tygodniowe seanse filmowe odbywają się w każdy czwartek na auli 1.43 Wydziału Filologiczno – Historycznego UG.
Istotą DKF-u jest edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej, prezentowanie ambitnych, ciekawych dokonań światowej i rodzimej kinematografii. W oparciu o autorskie projekty prezentujemy cykle oryginalne, nietypowe zyskując przychylność publiczności. Nasza oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników dobrego kina !
Zatem jeśli kochasz kino bądź dopiero chcesz się w nim rozkochać, masz ochotę podyskutować, poznać ciekawych i pełnych pasji ludzi – zapraszamy na nasze seanse filmowe !!!
Bo dla nas najważniejsze to LUDZIE – KINO – PASJA !!!
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł / 2 filmy 15 ulgowy * / 25 normalny zł / 4 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł
Sprzedaż karnetów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
* karnety ulgowe dla studentów UG, PG, GUMed-u, pracowników UG, uczniów szkół średnich, słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury / Karty Mieszkańca Gdańska