Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Don Kichoci kina: UTRATA RÓWNOWAGI (2024, reż. K. Bojanowski, Polska, 97 min) + SPOTKANIE Z EKIPĄ FILMOWĄ | 50 na 50
Don Kichoci kina to cykl filmowy skupiający się na twórcach, którzy zdobyli nagrodę Don Kichota przyznawaną przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Idąc tropem książkowego Don Kichota jest on symbolem bujnej fantazji połączonej z racjonalnym rozumem. Takie wydaje się być podążanie ścieżką kariery filmowej: reżyser jako Don Kichot wymyśla wydający się niemożliwy do zrealizowania pomysł, podążając jednak za fantazmatem aż do urzeczywistnienia formy rzeczy, jaką jest dzieło filmowe.
W tegorocznej odsłonie pragniemy poświęcić uwagę twórcom, którym nagroda Don Kichota została przyznana ich długometrażowym debiutom na FPFF w Gdyni, tym samym symbolicznie otwierając im drogę do rozwoju dalszej kariery filmowej.
Rozpoczynającym cykl seansem będzie film „Utrata równowagi” (2024) w reżyserii Korka Bojanowskiego – zeszłorocznego zwycięzcę nagrody Don Kichota na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Szczególnie ujmujący i przedstawiający brutalne kulisy artystycznych ścieżek kariery.
Opis filmu:
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku.
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Nagrody zdobyte na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film – wyróżnienie Korek Bojanowski, wyróżnienie dla Nel Kaczmarek
Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych Korek Bojanowski
Nagroda im. Janusza “Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA za rok 2024
Nagroda Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Film za rok 2024
Dystrybucja: Mówi Serwis
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
Klasyczny klasyk: CZŁOWIEK SŁOŃ (Reż. David Lynch, 1980, USA, 125 min.) + spotkanie z Patrykiem Tomiczkiem (Dystrybutor Reset)
Drugi pełnometrażowy film Lyncha, który z powodu narracyjnej prostoty pozostaje raczej nietypowym przykładem jego twórczości. Oparta na książce chirurga Fredericka Trevesa, elegancka i empatyczna opowieść o człowieczeństwie, (braku) tolerancji i poczuciu nieprzystawalności, nawiązująca pod względem języka filmowego do tradycji kina niemego, a w szczególności ekspresjonizmu niemieckiego. Cierpiący na rzadką genetyczną chorobę Joseph C. Merrick (John Hurt) żył w drugiej połowie XIX wieku w wiktoriańskiej Anglii. Z powodu nietypowej deformacji ciała zyskał przydomek Człowiek-Słoń i stał się atrakcją w jarmarcznym cyrku. Jego przypadkiem zainteresował się doktor Treves (Anthony Hopkins), który jako pierwszy potraktował go jak normalnego człowieka. Erudycją i wrażliwością mężczyzny wkrótce zachwyciła się też londyńska socjeta. Film zdobył osiem nominacji do Oscara i trzy nagrody BAFTA.
Sprzedaż biletów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
STRACH SIĘ BAĆ to cykl poświęcony polskiemu kinu gatunkowemu, które stanowi już zapomnianą odnogę dorobku rodzimej kinematografii. Dlatego też pragniemy przywrócić do żywych te fantastyczne obrazy polskiej popkultury XX wieku.
W pierwszej odsłonie skupimy się na twórczości czołowego i najbardziej kojarzonego z kinem gatunkowym, czyli Markowi Piestrakowi, który zahipnotyzował niejednego przez swoje kosmiczne i fantazyjne wizje filmów przygodowych oraz filmów grozy. Co należy dodać to Marek Piestrak był pierwszy, a nie Indiana Jones!
W ramach nocnego maratonu filmowego pokażemy filmy, takie jak: “Klątwa doliny węży”, “Test pilota Pirxa” oraz kultową “Wilczycę”.
Wydarzenie będzie wzbogacone o spotkanie z reżyserem – Markiem Piestrakiem. Będzie można zadać pytania, porozmawiać i zrobić pamiątkowe zdjęcie!
To nie wszystko, ponieważ wystrój wnętrza, w którym pokażemy filmy będzie dodatkowo wzbogacony o wystawę poświęconym kultowym filmom reżysera. Znajdzie się także kilka innych niespodzianek, o których dowiecie się przybywając na miejsce!
Czy odważysz się stanąć twarzą w twarz z grozą na ekranie?
Szczegółowy program:
18:00-19:40 KLĄTWA DOLINY WĘŻY (1987) Polska, ZSRR, 99 min. (1’40)
19:45-20:45 Spotkanie z reżyserem MARKIEM PIESTRAKIEM – prowadzenie dr Bartosz Filip (1’15)
21:00-22:35 TEST PILOTA PIRXA (1978) Polska, ZSRR, 95 min. (1’35)
22:45-00:30 WILCZYCA (1982), Polska, 98 min. (1’40)
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
– Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany programu bez podawania przyczyny.
NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej!
22 maja 2025 (czwartek) godz. 18:30 NORI FEST: EKSHUMACJA (2024, reż. J. Jang, Korea Południowa, 134 min)
Prelekcja: dr Aleksandra Wierucka
Uznana szamanka Hwarim (Kim Goeun) oraz jej protegowany Bong-gil (Lee Dohyun) zostają zatrudnieni przez zamożną, enigmatyczną rodzinę do zbadania przyczyny nadprzyrodzonej choroby, która dotyka pierworodne dzieci w każdym pokoleniu. W niełatwym zadaniu pomaga im również doświadczony przedsiębiorca pogrzebowy Young-geun (Yoo Haejin) i szanowany w całym kraju geomanta Sang-deok (Choi Min-sik). Zespół wkrótce znajduje źródło choroby w rodzinnym grobowcu znajdującym się na świętej ziemi. Wyczuwając złowrogą aurę otaczającą miejsce pochówku, niezwłocznie postanawiają ekshumować i przenieść szczątki przodków.
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt (13 nominacji!) i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Nagrody:
Oscary 2025 dla Najlepszej aktorki drugoplanowej (Zoe Saldana) i Najlepszej piosenki oryginalnej („El mal”)
Złote Globy 2025 dla Najlepszej komedii i/lub musicalu, Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldana), Najlepsza piosenka „El mal”
MFF Cannes 2024 – Nagroda Jury oraz 4 Nagrody aktorskie
Cezary 2025 za Najlepszy Film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepsza muzyka i Najlepsze efekty specjalne
Kochasz kino, masz ochotę dołączyć do grona pasjonatów filmowych, spróbować sił jako organizator projektów filmowych zapraszamy!
Prelekcja – pokaz – dyskusja to główny format naszych cyklicznych spotkań filmowych. Co tygodniowe seanse filmowe odbywają się w każdy czwartek na auli 1.43 Wydziału Filologiczno – Historycznego UG.
Istotą DKF-u jest edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej, prezentowanie ambitnych, ciekawych dokonań światowej i rodzimej kinematografii. W oparciu o autorskie projekty prezentujemy cykle oryginalne, nietypowe zyskując przychylność publiczności. Nasza oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników dobrego kina !
Zatem jeśli kochasz kino bądź dopiero chcesz się w nim rozkochać, masz ochotę podyskutować, poznać ciekawych i pełnych pasji ludzi – zapraszamy na nasze seanse filmowe !!!
Bo dla nas najważniejsze to LUDZIE – KINO – PASJA !!!
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł / 2 filmy 15 ulgowy * / 25 normalny zł / 4 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł
Sprzedaż karnetów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
* karnety ulgowe dla studentów UG, PG, GUMed-u, pracowników UG, uczniów szkół średnich, słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury / Karty Mieszkańca Gdańska
kwiecień 2025
24 kwietnia
18:30 - 21:00
Konfrontacje: Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay
Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Don Kichoci kina: UTRATA RÓWNOWAGI (2024, reż. K. Bojanowski, Polska, 97 min) + SPOTKANIE Z EKIPĄ FILMOWĄ | 50 na 50
Don Kichoci kina to cykl filmowy skupiający się na twórcach, którzy zdobyli nagrodę Don Kichota przyznawaną przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Idąc tropem książkowego Don Kichota jest on symbolem bujnej fantazji połączonej z racjonalnym rozumem. Takie wydaje się być podążanie ścieżką kariery filmowej: reżyser jako Don Kichot wymyśla wydający się niemożliwy do zrealizowania pomysł, podążając jednak za fantazmatem aż do urzeczywistnienia formy rzeczy, jaką jest dzieło filmowe.
W tegorocznej odsłonie pragniemy poświęcić uwagę twórcom, którym nagroda Don Kichota została przyznana ich długometrażowym debiutom na FPFF w Gdyni, tym samym symbolicznie otwierając im drogę do rozwoju dalszej kariery filmowej.
Rozpoczynającym cykl seansem będzie film „Utrata równowagi” (2024) w reżyserii Korka Bojanowskiego – zeszłorocznego zwycięzcę nagrody Don Kichota na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Szczególnie ujmujący i przedstawiający brutalne kulisy artystycznych ścieżek kariery.
Opis filmu:
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku.
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Nagrody zdobyte na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film – wyróżnienie Korek Bojanowski, wyróżnienie dla Nel Kaczmarek
Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych Korek Bojanowski
Nagroda im. Janusza “Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA za rok 2024
Nagroda Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Film za rok 2024
Dystrybucja: Mówi Serwis
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
Klasyczny klasyk: CZŁOWIEK SŁOŃ (Reż. David Lynch, 1980, USA, 125 min.) + spotkanie z Patrykiem Tomiczkiem (Dystrybutor Reset)
Drugi pełnometrażowy film Lyncha, który z powodu narracyjnej prostoty pozostaje raczej nietypowym przykładem jego twórczości. Oparta na książce chirurga Fredericka Trevesa, elegancka i empatyczna opowieść o człowieczeństwie, (braku) tolerancji i poczuciu nieprzystawalności, nawiązująca pod względem języka filmowego do tradycji kina niemego, a w szczególności ekspresjonizmu niemieckiego. Cierpiący na rzadką genetyczną chorobę Joseph C. Merrick (John Hurt) żył w drugiej połowie XIX wieku w wiktoriańskiej Anglii. Z powodu nietypowej deformacji ciała zyskał przydomek Człowiek-Słoń i stał się atrakcją w jarmarcznym cyrku. Jego przypadkiem zainteresował się doktor Treves (Anthony Hopkins), który jako pierwszy potraktował go jak normalnego człowieka. Erudycją i wrażliwością mężczyzny wkrótce zachwyciła się też londyńska socjeta. Film zdobył osiem nominacji do Oscara i trzy nagrody BAFTA.
Sprzedaż biletów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
STRACH SIĘ BAĆ to cykl poświęcony polskiemu kinu gatunkowemu, które stanowi już zapomnianą odnogę dorobku rodzimej kinematografii. Dlatego też pragniemy przywrócić do żywych te fantastyczne obrazy polskiej popkultury XX wieku.
W pierwszej odsłonie skupimy się na twórczości czołowego i najbardziej kojarzonego z kinem gatunkowym, czyli Markowi Piestrakowi, który zahipnotyzował niejednego przez swoje kosmiczne i fantazyjne wizje filmów przygodowych oraz filmów grozy. Co należy dodać to Marek Piestrak był pierwszy, a nie Indiana Jones!
W ramach nocnego maratonu filmowego pokażemy filmy, takie jak: “Klątwa doliny węży”, “Test pilota Pirxa” oraz kultową “Wilczycę”.
Wydarzenie będzie wzbogacone o spotkanie z reżyserem – Markiem Piestrakiem. Będzie można zadać pytania, porozmawiać i zrobić pamiątkowe zdjęcie!
To nie wszystko, ponieważ wystrój wnętrza, w którym pokażemy filmy będzie dodatkowo wzbogacony o wystawę poświęconym kultowym filmom reżysera. Znajdzie się także kilka innych niespodzianek, o których dowiecie się przybywając na miejsce!
Czy odważysz się stanąć twarzą w twarz z grozą na ekranie?
Szczegółowy program:
18:00-19:40 KLĄTWA DOLINY WĘŻY (1987) Polska, ZSRR, 99 min. (1’40)
19:45-20:45 Spotkanie z reżyserem MARKIEM PIESTRAKIEM – prowadzenie dr Bartosz Filip (1’15)
21:00-22:35 TEST PILOTA PIRXA (1978) Polska, ZSRR, 95 min. (1’35)
22:45-00:30 WILCZYCA (1982), Polska, 98 min. (1’40)
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
– Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany programu bez podawania przyczyny.
NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej!
22 maja 2025 (czwartek) godz. 18:30 NORI FEST: EKSHUMACJA (2024, reż. J. Jang, Korea Południowa, 134 min)
Prelekcja: dr Aleksandra Wierucka
Uznana szamanka Hwarim (Kim Goeun) oraz jej protegowany Bong-gil (Lee Dohyun) zostają zatrudnieni przez zamożną, enigmatyczną rodzinę do zbadania przyczyny nadprzyrodzonej choroby, która dotyka pierworodne dzieci w każdym pokoleniu. W niełatwym zadaniu pomaga im również doświadczony przedsiębiorca pogrzebowy Young-geun (Yoo Haejin) i szanowany w całym kraju geomanta Sang-deok (Choi Min-sik). Zespół wkrótce znajduje źródło choroby w rodzinnym grobowcu znajdującym się na świętej ziemi. Wyczuwając złowrogą aurę otaczającą miejsce pochówku, niezwłocznie postanawiają ekshumować i przenieść szczątki przodków.
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt (13 nominacji!) i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Nagrody:
Oscary 2025 dla Najlepszej aktorki drugoplanowej (Zoe Saldana) i Najlepszej piosenki oryginalnej („El mal”)
Złote Globy 2025 dla Najlepszej komedii i/lub musicalu, Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldana), Najlepsza piosenka „El mal”
MFF Cannes 2024 – Nagroda Jury oraz 4 Nagrody aktorskie
Cezary 2025 za Najlepszy Film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepsza muzyka i Najlepsze efekty specjalne
Kochasz kino, masz ochotę dołączyć do grona pasjonatów filmowych, spróbować sił jako organizator projektów filmowych zapraszamy!
Prelekcja – pokaz – dyskusja to główny format naszych cyklicznych spotkań filmowych. Co tygodniowe seanse filmowe odbywają się w każdy czwartek na auli 1.43 Wydziału Filologiczno – Historycznego UG.
Istotą DKF-u jest edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej, prezentowanie ambitnych, ciekawych dokonań światowej i rodzimej kinematografii. W oparciu o autorskie projekty prezentujemy cykle oryginalne, nietypowe zyskując przychylność publiczności. Nasza oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników dobrego kina !
Zatem jeśli kochasz kino bądź dopiero chcesz się w nim rozkochać, masz ochotę podyskutować, poznać ciekawych i pełnych pasji ludzi – zapraszamy na nasze seanse filmowe !!!
Bo dla nas najważniejsze to LUDZIE – KINO – PASJA !!!
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł / 2 filmy 15 ulgowy * / 25 normalny zł / 4 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł
Sprzedaż karnetów na www.ekobilet.pl/ack oraz na pół godziny przed seansem z opcją płatności gotówką lub terminalem płatniczym.
* karnety ulgowe dla studentów UG, PG, GUMed-u, pracowników UG, uczniów szkół średnich, słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury / Karty Mieszkańca Gdańska