Repertuar DKF Miłość Blondynki
Mistrzowie kina: Sanatorium pod klepsydrą
Kinosztuka: Daaaaaali!
Konfrontacje: Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay
Archiwum
Nadchodzące
marzec 2025
Kinosztuka: Dziewczyna z igłą
Film

Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Kinosztuka: DZIEWCZYNA Z IGŁĄ (2024, Magnus von Horn)
Występują: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Avo Knox Martin, Joachim Fjelstrup / Kraj produkcji: Polska, Szwecja, Dania / Gatunek: dramat / Język oryginalny: duński / Czas trwania: 123 min.
Oscary 2025 Nominacja w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara®, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się uboga dziewczyna, szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.
Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.
„Dziewczyna z igłą” to, jak pisze Variety, „film hipnotyzujący, brutalnie piękny i boleśnie aktualny”. Zdjęcia Michała Dymka, które zachwyciły jury pod przewodnictwem Cate Blanchett i dały mu zwycięstwo tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage, hipnotyzują mrocznym pięknem i wciągają widza w pełną napięcia grę. Montaż Agnieszki Glińskiej oraz nagrodzone w Gdyni scenografia Jagny Dobesz i kostiumy Małgorzaty Fudali tworzą wizualny spektakl o uniwersalnym wymiarze. Jak pisze Cineuropa: „Dziewczyna z igłą” to „film, który przywraca wiarę w siłę kina jako narzędzia opowiadania historii, która nas zmienia”.
Nagrody:
FPFF w Gdyni 2024 – Srebrne Lwy; Najlepsze Zdjęcia (Michał Dymek); Najlepsza Muzyka (Frederikke Hoffmeier); Najlepsza Scenografia (Jagna Dobesz); Najlepsze Kostiumy (Małgorzata Fudala); Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Trine Dyrholm)
EnergaCamerimage 2024 – Złota Żaba
Złote Globy 2025 – Nominacja za Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Oscary 2025 – Duński kandydat do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy
Dystrybucja: Gutek Film
Klasyczny klasyk: Nienawiść
Film

Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Klasyczny klasyk: NIENAWIŚĆ
Prelekcja i dyskusja dr Michał Oleszczyk (SpoilerMaster)
1995, reż. Mathieu Kassovitz
Występują: Vincent Cassel, Hubert Koundé, Saïd Taghmaoui / Kraj produkcji: Francja / Gatunek: dramat / Język oryginalny: Francuski / Czas trwania: 96 min
Kultowa „Nienawiść” Mathieu Kassovitza wraca na kinowe ekrany z okazji 30-lecia premiery w odrestaurowanej kopii 4K!
Słynny film z 1995 roku to opowieść o 24 godzinach z życia Araba Saida, Żyda Vince’a i czarnoskórego Huberta podczas których ważą się losy młodych ludzi. To moment decydujący po burzliwej nocy podczas której policja zraniła młodego Araba a jeden z funkcjonariuszy zgubił… broń.
Charakter tego głośnego obrazu, który krytyka uznała za “film dekady” tworzy paradokumentalny styl i niezapomniana ścieżka dźwiękowa. W jednej z głównych ról wystąpiła przyszła gwiazda francuskiego kina – Vincent Cassel.
„Nienawiść” przyniosła 28-letniemu reżyserowi nagrodę za reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, trzy Cezary (w tym za najlepszy film roku) a także nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej dla najlepszego młodego europejskiego filmu roku.
„Nienawiść” to niezwykle inteligentne spojrzenie na idiotyczną rzeczywistość…(Lisa Nesselson, Variety)
Partnerem dystrybucji kinowej filmu jest Instytut Francuski w Polsce. Patronem medialnym dystrybucji kinowej filmu jest SpoilerMaster – podcast do słuchania po seansie.
Nagrody:
MFF Cannes 1995 – Najlepszy Reżyser (Mathieu Kassovitz)
Cezary 1996 – Najlepszy Film
Dystrybucja: Reset
Kinoterapia: Substancja
Film

Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Kinoterapia: SUBSTANCJA
2024, reż. Coraline Fargeat
Występują: Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid / Kraj produkcji: Francja, USA, Wielka Brytania / Gatunek: dramat, horror / Język oryginalny: angielski / Czas trwania: 140 min
5 nominacji OSKARY 2025!
Sensacja Festiwalu w Cannes! Po raz pierwszy w historii Nagroda za Scenariusz dla horroru.
Krwawy aktorski pojedynek pamiętnej bogini seksu DEMI MOORE i nowej ikony zmysłowości MARGARET QUALLEY w filmie, który szokuje, zachwyca, przeraża i daje do myślenia.
Czegoś takiego jeszcze nie widzieliście! Szalona odwaga w stylu Davida Cronenberga ubrana w ironiczną formę Quentina Tarantino.10/10 na FILMWEBIE!
Jak wiele jesteś w stanie poświęcić dla wiecznej młodości?Starzejąca się gwiazda telewizyjnego show doświadcza potwornych konsekwencji zażycia nielegalnego leku, który według dostawcy ma ją zmienić w młodszą, lepszą wersję samej siebie.
Czy marzysz czasem, by stać się lepszą wersją siebie? Tą samą, a jednak doskonalszą pod każdym względem? Spróbuj naszego nowego produktu o nazwie Substancja. Nic już nie będzie takie samo. Dzięki Substancji możesz stworzyć drugą siebie: młodszą, piękniejszą, perfekcyjną. Musisz pamiętać tylko o jednym, by dzielić czas między obie siebie, tę starą i nową. Tydzień dla jednej, tydzień dla drugiej. Idealna równowaga bez żadnych odstępstw. To proste, prawda? Jeśli nie spróbujesz naginać reguł, wszystko będzie dobrze.
Dystrybucja: Monolith Films
Mistrzowie kina: W pokoju obok
Film

Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Mistrzowie kina: W POKOJU OBOK
2024, reż. Pedro Almodóvar
Występują: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alessandro Nivola / Kraj produkcji: Hiszpania, USA / Gatunek: dramat / Język oryginalny: angielski / Czas trwania: 107 min.
Zwycięzca festiwalu w Wenecji, „W pokoju obok”, łączy na ekranie dwie wielkie osobowości i gwiazdy kina: Julianne Moore i Tildę Swinton. Melodramat Pedra Almodóvara to pełna emocji opowieść o pożegnaniach, spełnieniu, macierzyństwie i rodzinie z wyboru, a przede wszystkim – o życiu na swoich zasadach. Anglojęzyczny debiut Hiszpana otwiera zupełnie nowy rozdział w jego twórczości, zachowując przy tym charakterystyczne dla reżysera humor, melancholię i uwodzicielski splendor kostiumów i wnętrz. Eksplozja soczystych barw głosi pochwałę życia tak w radosnych, jak i w gorzkich odsłonach i jest hołdem dla przyjaźni, której blask złagodzi każdy ból.Akcję „W pokoju obok” umieścił Almodóvar na Wschodnim Wybrzeżu USA. To w Nowym Jorku spotykają się przyjaciółki sprzed lat: wzięta pisarka Ingrid (Moore) i Martha (Swinton), reporterka wojenna, która toczy właśnie najważniejszą bitwę swojego życia. Rozdzieliły je zawodowe i prywatne wybory, a na nowo połączy los, którego się nie wybiera. W dramatycznych okolicznościach Ingrid i Martha dostrzegą szansę, by jeszcze raz przeżyć coś wspólnie.
Jeden z najwyżej ocenianych filmów Pedra Amodóvara jest ekranizacją „Pełni miłości”, powieści Sigrid Nunez. „W pokoju obok” to terapeutyczne, niosące nadzieję kino, które nie wstydzi się wzruszać i wierzyć: w uzdrawiającą moc obecności i relacje odporne na upływ czasu.
Nagrody:
MFF Wenecja 2024 – Złoty Lew za Najlepszy Film
Złote Globy 2025 – nominacja w kategorii Najlepsza Aktorka (Tilda Swinton)
Europejskie Nagrody Filmowe 2024 – 4 nominacje w kategoriach:
Najlepszy Film; Najlepszy Reżyser; Najlepszy Scenariusz; Najlepsza Aktorka (Tilda Swinton)
Dystrybucja: Gutek Film
Oscar Shorts 2025 – Krótkometrażowe Filmy Fabularne
Oscary

Filmy krótkometrażowe nominowane do Oscara znowu w kinach!
Oscary przyznawane przez Amerykańską Akademię Filmową to jedne z najbardziej prestiżowych nagród w świecie kina. Nominacje ogłaszane są w kilkunastu kategoriach, a wśród nich również dla najlepszych filmów krótkometrażowych. Krótkie metraże pokazywane są w zestawach po kilka filmów, dzięki czemu jedna wizyta w kinie to spektrum emocji i niesamowitych, inspirujących historii zaklętych w krótkiej formie. Oto najlepsze shorty sezonu, które powalczą o tegoroczne statuetki i warto zobaczyć je na kinowym ekranie!
Program Krótkometrażowe Filmy Fabularne Nominowane do Oscara 2025
Pięć poruszających historii o buncie i determinacji osób, które mimo wielu przeszkód decydują się zawalczyć o los swój i bliskich. „Ten obcy” opowiada o młodej parze, która zmaga się z niełatwym procesem imigracyjnym, a producentem filmu został Adam McKay, reżyser „Big Short”. „Anuja” to historia dziewięcioletniej dziewczynki w Indiach, mierzącej się z ciężką decyzją, która zaważy na przyszłości jej rodziny. „Nie jestem robotem” to opowieść o Larze, która zaczyna wątpić w swoją tożsamość. „Ostatni strażnik” przenosi nas do Południowej Afryki, gdzie młoda Litha stawi czoła kłusownikom nosorożców, a „Człowiek, który nie mógł milczeć” do Bośni 1993 roku, gdzie pasażer pociągu postanawia w pojedynkę zmierzyć się z siłą terroru. Każdy z filmów porusza ważne tematy społeczne, od imigracji i traumy po odwagę i walkę o sprawiedliwość.
Ten obcy (A Lien) / reż. Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz / USA / 2023 / 15’
Anuja / reż. Adam J. Graves, Suchitra Mattai / USA / 2024 / 22’
Nie jestem robotem (I’m Not a Robot) / reż. Victoria Warmerdam and Trent / Belgia, Holandia/ 2023 / 22’
Ostatni strażnik (The Last Ranger) / reż. Cindy Lee and Darwin Shaw / RPA / 2024 / 28’
Człowiek, który nie mógł milczeć (The Man Who Could Not Remain Silent ) / Nebojša Slijepčević, Danijel Pek / Chorwacja / 2024 / 13’
Łączny czas trwania zestawu: 100 minut
OPISY ZESTAWU FABULARNEGO
Ten obcy (A Lien) / reż. Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz / USA / 2023 / 15’
Młoda para zmaga się ze skomplikowanym procesem imigracyjnym. Adam McKay, wielokrotnie nominowany reżyser i scenarzysta, nagrodzony Oscarem za Najlepszy Scenariusz Adaptowany do filmu „Big Short”, dołączył do filmu jako producent wykonawczy, określając go jako „czyste filmowe napięcie”.
Anuja / reż. Adam J. Graves, Suchitra Mattai / USA / 2024 / 22’
Kiedy utalentowana 9-letnia dziewczynka pracująca w fabryce odzieży otrzymuje niepowtarzalną szansę uczęszczania do szkoły, zostaje zmuszona do podjęcia druzgocącej decyzji, która zadecyduje o jej przyszłości oraz losie jej siostry. Producentką wykonawczą filmu została Priyanka Chopra Jonas: „Ten piękny film rzuca światło na temat dotyczący milionów dzieci na całym świecie, które stoją przed niemożliwą decyzją pomiędzy przyszłością, której jeszcze nie widzą, a natychmiastowymi realiami ich teraźniejszości”.
Nie jestem robotem (I'm Not a Robot) / reż. Victoria Warmerdam and Trent / Belgia, Holandia / 2023 / 22’
Lara, producentka muzyczna, po serii nieudanych prób przejścia testu CAPTCHA zaczyna obsesyjnie zastanawiać się, czy przypadkiem nie jest robotem. Ciekawostka: CAPTCHA, to skrót od „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans”. Test ten nawiązuje do idei Alana Turinga z 1950 roku, który zaproponował metodę oceny zdolności maszyn do myślenia podobnego do ludzkiego. Test CAPTCHA “nie jestem robotem” pomaga chronić sieć przed spamem i botami, wymagając rozwiązywania zagadek, które w większości tylko ludzie potrafią rozszyfrować.
Ostatni strażnik (The Last Ranger) / reż. Cindy Lee and Darwin Shaw / RPA / 2024 / 28’
Młoda Litha poznaje magię rezerwatu przyrody dzięki ostatniemu żyjącemu strażnikowi. Niespodziewanie zostają zaatakowani przez kłusowników. W walce o ocalenie nosorożców Litha odkrywa przerażający sekret.
Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho (The Man Who Could Not Remain Silent) / Nebojša Slijepčević, Danijel Pek / Chorwacja / 2024 / 13’
1993 rok, Bośnia i Hercegowina. Pasażerski pociąg zostaje zatrzymany przez siły paramilitarne w trakcie operacji czystek etnicznych. Gdy wyciągają niewinnych cywilów, tylko jeden mężczyzna spośród 500 pasażerów odważy się stanąć przeciwko nim. Film jest oparty na prawdziwych zdarzeniach i zdobył już m.in. Złotą Palmę Festiwalu w Cannes oraz Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszego filmu krótkometrażowego.
luty 2025
Kinosztuka:Kneepcap. Hip-hopowa rewolucja
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Więcej informacji
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
KNEECAP. HIP-HOPOWA REWOLUCJA (2024, Rich Peppiatt)
Obsada: Liam Óg Ó Hannaidh, Naoise Ó Cairealláin, Jj Ó Dochartaigh, Michael Fassbender, Josie Walker, Simone Kirby / Kraj produkcji: Wielka Brytania, Irlandia / Gatunek: komedia / Język oryginalny: angielski, irlandzki / Czas trwania: 105 min
Kneecap. Hip-hopowa rewolucja” to szalona komedia o chłopakach z blokowisk, którzy przedawkowali język ojczysty. Reżyser Rich Peppiatt jak najlepszy DJ z wprawą miksuje fakty z czystą fikcją, a prawdziwym, grającym samych siebie raperom towarzyszy na ekranie Michael Fassbender.
Historie powstają z języka, narody powstają z opowieści. Oto nasza opowieść poznajcie Kneecap, hip-hopowe trio z Irlandii Północnej. Liam i Naoise zawsze znajdą sposób, by w zajętym przez Anglików Belfaście dobrze się zabawić, sprzedać narkotyki, zakpić z wroga czy poganiać się z nadgorliwą policją. A do tego rapują po irlandzku, na wyspie, gdzie więcej osób zna nawet… polski. Kiedy niespodziewanie dołącza do nich JJ, niespełniony nauczyciel muzyki, hip-hop po irlandzku staje się dla tej trójki wyrazem politycznego sprzeciwu.
Tak powstał film-fenomen, rozgrzewający sale kinowe jak klubowe parkiety. Walka o językową tożsamość narodową łączy się tu z narkotycznym hajem, a dobra impreza z prawdziwą misją. Ta filmowa bomba energetyczna jest hołdem dla muzycznych i kinowych buntowników. Trainspotting” spotyka tu 8 milę”, Przekręt” nabija się z Głodu”, a Fassbender z samego siebie. Kneecap. Hip-hopowa rewolucja” należałoby serwować na śniadanie zamiast kawy!
Nagrody:
Sundance 2024 – Nagroda Publiczności; Najlepszy film w kategorii „NEXT!”
Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Atlanty (AFCC) 2024 – Najlepszy film zagraniczny
BIFA 2024 – Najlepszy brytyjski film niezależny; Najlepszy debiutujący scenarzysta; Najlepsza muzyka; Najlepszy dobór obsady; Najlepszy kierownik muzyczny; Najlepszy montaż; Najlepszy łączony występ aktorski
Dystrybucja: Gutek Film
Konfrontacje: Crossing
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Więcej informacji
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Konfrontacje: CROSSING (2024, Levan Akin) prelekcja + dyskusja
Obsada: Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanli / Kraj produkcji: Szwecja, Dania, Francja, Turcja, Gruzja / Gatunek: komediodramat / Język oryginalny: gruziński, turecki, angielski / Czas trwania: 105 min
Lia (w tej roli Mzia Arabuli) jest emerytowaną nauczycielką. Kobieta złożyła obietnicę, że spróbuje się dowiedzieć, jaki los spotkał jej dawno zaginioną siostrzenicę Teklę. Kiedy od sąsiada Achiego (Lucas Kankava) dowiaduje się, że dziewczyna mogła opuścić Gruzję i przenieść się do Turcji, wraz z mężczyzną postanawia wyruszyć w podróż, by ją odnaleźć.
Trafiają do Stambułu, który jawi się jako miasto możliwości, ale też przytłacza swoją wielkością. To jedno z tych miejsc, gdzie poszukiwanie kogoś, kto w dodatku nie chce być znaleziony, wydaje się szczególnie skomplikowane. Z pomocą nieco zdezorientowanym bohaterom przychodzi Evrim (Deniz Dumanli), walcząca o prawa osób transpłciowych. Lia i Achi przedzierają się przez kolejne miejskie zaułki, licząc, że trafią w końcu na Teklę.
Nagrody:
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2024 Nagroda Teddy; Nagroda publiczności w sekcji Panorama (drugie miejsce)
Sofia Pride Film Festival 2024 Nagroda Publiczności
Sunny Bunny LGBTQIA+ Film Festival 2024 Nagroda Ukraińskich Krytyków Filmowych
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Guadalajarze 2024 nagroda Jury
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Stambule 2024
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sydney 2024
Dystrybucja: Aurora Films
Dobre, bo polskie: To nie mój film
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Więcej informacji
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Dobre, bo polskie: TO NIE MÓJ FILM (2024, Maria Zbąska) prelekcja + dyskusja
Obsada: Zofia Chabiera, Marcin Sztabiński / Kraj produkcji: Polska / Gatunek: komedia / Język oryginalny: polski / Czas trwania: 99 min
Wanda i Janek są ze sobą od zawsze. Jednak po latach ich związek przypomina kabel od ładowarki, który pogryzł pies niby jeszcze ładuje, ale to nie ma prawa działać. Po kolejnej kłótni, właściwie nie wiadomo o co, podejmują decyzję udają się na wyprawę ostatniej szansy. Kupują sanki, ładują na nie tylko niezbędne rzeczy i ruszają brzegiem zimowego Bałtyku. Jeśli nie zejdą z plaży i nie złamią zasad podróży zostaną ze sobą na zawsze. Jeśli im się nie uda, nigdy więcej się już nie zobaczą.
Maria Zbąska jest absolwentką Wydziału Operatorskiego oraz Fotografii w Szkole Filmowej w Łodzi, a także Wydziału Reżyserii w Szkole Wajdy. Jest autorką teledysków, reklam i filmów krótkometrażowych, w tym wielokrotnie nagradzanego Psubrata (2013). Wraz z bratem Kazimierzem Zbąskim stworzyła kultową kampanię społeczną Mafia dla psa promującej zbiórkę pieniędzy na zwierzaki ze schronisk.
Nagrody:
Złoty Pazur 2024 – Konkurs Inne Spojrzenie; Najlepszy film konkursu
Dystrybucja: Mowi Serwis
Kinoterapia: Armand
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Więcej informacji
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, działający pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na cotygodniowe czwartkowe spotkania filmowe: prelekcja – pokaz – dyskusja. Pokazy filmowe dla wszystkich widzów ciekawych dobrego kina i dyskusji po seansie. Cho Do Kina Kino Ludzie Pasja!
Kinoterapia: ARMAND (2024, Halfdan Ullmann Tøndel) prelekcja i dyskusja
Obsada: Ellen Dorrit Petersen, Endre Hellestveit, Janne Heltberg, Renate Reinsve, Øystein Røger / Kraj produkcji: Norwegia, Holandia, Niemcy, Szwecja / Gatunek: dramat / Język oryginalny: norweski / Czas trwania: 116 minut
Dwie matki, dwaj synowie, jeden szkolny incydent – tak w skrócie można opisać Armanda – nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes debiut norweskiego reżysera Halfdana Ullmanna Tøndela.
Armand znowu sprawia kłopoty w szkole. Jego ekscentryczna matka (Renate Reinsve) zostaje wezwana na spotkanie z nauczycielką. Ku jej zdziwieniu, w szkole czekają na nią również rodzice innego chłopca. Nikt z obecnych nie wie, co tak naprawdę się wydarzyło. Ten (być może) drobny incydent między chłopcami jest niczym szpila, która przebija balon napięcia pomiędzy ich matkami. Dochodzi do eskalacji konfliktu, gdzie prawda miesza się z kłamstwem, a bohaterki rozpoczynają psychologiczną walkę o uwagę i zaufanie.
Reżyser zamyka akcję w szkolnych salach i kilku godzinach, by stopniowo podnosić emocjonalną temperaturę, a jednocześnie stale zmienia tonację filmu: od dramatycznej, do komediowej. Genialna rola Renate Reinsve, która niedawno zachwycała w Najgorszym człowieku na świecie, pozostaje z nami jeszcze długo po wyjściu z kina.
Nagrody:
MFF Cannes 2024 – Złota Kamera; Nagroda dla najlepszego debiutanta
Europejska Nagroda Filmowa 2024 – Europejskie odkrycie roku; Prix FIPRESCI
MFF w Valladolid 2024 – Jury Młodych; Najlepszy film w konkursie głównym
Dystrybucja: Best Film
styczeń 2025
Horyzonty kina: Zła nie ma
Film

ZŁA NIE MA (2023, Ryûsuke Hamaguchi)
Oryginalny tytuł: Evil Does Not Exist / Występują: Hitoshi Omika, Ayaka Shibutani, Ryô Nishikawa / Kraj produkcji: Japonia / Gatunek: dramat, thriller / Język oryginalny: japoński / Czas trwania: 106 minut
„Zła nie ma”, najnowsze dzieło twórcy „Drive My Car”, to zdobywca pięciu nagród na festiwalu w Wenecji, na czele z Wielką Nagrodą Jury i nagrodą FIPRESCI. Ryûsuke Hamaguchi portretuje w nim Japonię nieznaną – zanurzoną w świecie zachwycającej, dzikiej przyrody, kultywującą odchodzące w przeszłość tradycje. W tym kojącym, wyciszającym filmie, wydobywającym piękno ukryte w prostocie, baśń o potędze natury organicznie łączy się z dramatem. Sygnały, które zapowiadają naruszenie kruchej równowagi pomiędzy trwaniem i zmianą, budzą tęsknotę za miejscem, w którym „zła nie ma”.
Takumi i jego córka, Hana, mieszkają w położonej w lesie wsi. Takumi dostarcza sąsiadom drewno i wodę, dla lokalnej restauracji zbiera dzikie wasabi. Ciche i spokojne życie bohaterów „Zła nie ma” zmienia się, gdy w okolicy zjawia się firma z Tokio, planująca zbudować tu luksusowy camping. Przybysze nie zdają sobie sprawy, że wchodzą w konflikt nie tylko z lokalną społecznością, ale także z o wiele potężniejszymi siłami przyrody.
Opowiadana w „Zła nie ma” historia stanowi otulinę dla mistrzowsko skonstruowanej tajemnicy. Aurę niezwykłości podbija muzyka Eiko Ishibashi, która współpracowała z Hamaguchim także przy „Drive My Car”. Cicha moc ukryta w delikatnych dźwiękach przypomina o potędze, która drzemie w pozornie bezbronnej i niewinnej naturze. Eksploatując jej zasoby, zapominamy, że wśród drzew śpią demony, które możemy nierozważnie obudzić.
Nagrody:
MFF Wenecja 2023 – Wielka Nagroda Jury; Nagroda FIPRESCI
Azjatyckie Nagrody Filmowe 2024 – Najlepszy Film; Najlepsza Muzyka Oryginalna
London Film Festival 2023 – Najlepszy Film
Dystrybucja: Gutek Film
Kino kobiet: Love lies bleeding
Film

LOVE LIES BLEEDING (2024, Rose Glass)
Występują: Kristen Stewart, Katy O’Brian, Ed Harris, Dave Franco, Jena Malone, Anna Baryshnikov / Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania / Gatunek: thriller, romans / Język oryginalny: angielski / Czas trwania: 104 minut
„Love Lies Bleeding” w reżyserii Rose Glass to romans na sterydach, który zamiast łez wyciska siódme poty. To również kino zemsty, w zaskakujący sposób łączące brutalność z uwodzicielską vintage’ową estetyką.
W prowincjonalnym amerykańskim miasteczku lat 80. managerka siłowni Lou (Kristen Stewart) traci głowę dla tajemniczej Jackie (Katy O’Brian) – hiperambitnej kulturystki, marzącej o wygraniu zawodów w Las Vegas. Landrynkowe kolory i szelest ortalionowych dresów nie maskują wszechobecnej przemocy, której sprawcami są lokalni gangsterzy, na czele z ojcem Lou (Ed Harris). Kiedy rodzinne szambo wybije, dziewczyny wezmą się za sprzątanie. Ale plamy z krwi wywabia się równie trudno, jak kłamstwa i złe wspomnienia.
Krwawe, seksowne i nieobliczalne „Love Lies Bleeding” od A24 podbiło publiczność Sundance i Berlinale. Rose Glass, znana ze świetnie przyjętej „Saint Maud”, dowodzi nim, że tworzy kino zaskakujące i rozwalające wszelkie scenariuszowe prawidła, i że potrafi bawić się filmem niczym Tarantino. Napisane wspólnie z Polką Weroniką Tofilską (reżyserką netfliksowego przeboju „Reniferek”) jest hipnotyzującym thrillerem pełnym pożądania i fascynacji muskularnym ciałem, pięknym i jednocześnie niebezpiecznym.
„Love Lies Bleeding” to podszyta czarnym humorem opowieści o wielkiej miłości i jeszcze większych bicepsach, która stawia prowokacyjne pytanie o to, ile siły potrzebuje kobieta, żeby wywalczyć sobie wolność.
Nagrody:
Festiwal Filmowy Sundance 2024 – Oficjalna Selekcja
Berlinale 2024 – Berlinale Special Gala
Dystrybucja: Gutek Film
kwiecień 2025
Mistrzowie kina: Sanatorium pod klepsydrą
Film
1973, Polska, 119 min.
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Scenariusz: Wojciech Jerzy Has [na podstawie powieści Brunona Schulza]
Zdjęcia: Witold Sobociński
Montaż: Janina Niedźwiecka
Muzyka: Jerzy Maksymiuk
Scenografia:Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki
Rok 2025 został ustanowiony rokiem Wojciecha Jerzego Hasa, w setną rocznicę urodzin które przypadają 1 kwietnia zapraszamy na wyjątkowy urodzinowy pokaz filmowy.
Do sanatorium doktora Gotarda, w którym leczył się kiedyś nieżyjący Jakub, przyjeżdża jego syn Józef. Wizyta w ośrodku staje się jednocześnie tajemniczą podróżą w świat już nieistniejący — w którym ojciec żyje, a Józef znów jest małym chłopcem konfrontującym się ze swoimi marzeniami i rozczarowaniami.
Sanatorium pod Klepsydrą jest adaptacją prozy Brunona Schulza — wyjątkową, bo w autorskim ujęciu Wojciecha Hasa. Reżyser od końca lat 50. konsekwentnie w swoim kinie budował oddzielny i rozpoznawalny filmowy świat. Po spektakularnym Rękopisie znalezionym w Saragossie (1964), czyli adaptacji „nieadaptowalnego” palimpsestu Jana Potockiego, oraz Lalce (1968) — ekranizacji powieści Bolesława Prusa, sięgnął w 1973 roku po opowiadania Schulza. Surrealistyczna proza autora Sklepów cynamonowych nie mogła znaleźć lepszego adaptatora. W Sanatorium pod Klepsydrą wyobraźnia Schulzowska i Hasowska spotykają się, tworząc niezwykłą opowieść o podróży w czasie i przestrzeni. Współautorem scenografii był współpracujący z Hasem od 1959 roku Jerzy Skarżyński — malarz, scenograf teatralny i filmowy. Film prezentowany był w konkursie głównym festiwalu w Cannes, gdzie został wyróżniony Nagrodą Jury.
Kinosztuka: Daaaaaali!
Film
Reż. Quentin Dupieux, 2023, Francja, 77 min.
Gatunek Komedia
Reżyseria Quentin Dupieux
Scenariusz Quentin Dupieux
Zdjęcia Quentin Dupieux
Muzyka Thomas Bangalter
Obsada Anaïs Demoustier, Jonathan Cohen, Edouard Baer, Gilles Lellouche, Pio Marmaï, Romain Duris
Film Quentina Dupieuxa („Wrong”, „Deerskin”) baaaaaardzo niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
Muzykę do filmu stworzył Thomas Bangalter, jeden z założycieli kultowego zespołu DAFT PUNK.
Przed młodą francuską dziennikarką nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie Judith (Anaïs Demoustier), zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formule.
Dystrybucja : Aurora films
Konfrontacje: Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay
Film
Polska, Niemcy, Wielka Brytania, 2024, 75 min.
Reżyseria: Bracia Quay
Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Dystrybucja Gutek film
https://gutekfilm.pl/sanatorium-pod-klepsydra-wedlug-braci-quay