Repertuar DKF Miłość Blondynki
Życie dla początkujących i spotkanie z reżyserem
Festiwal Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025
Flow
Archiwum
Nadchodzące
październik 2025
Głowa do wycierania film z muzyką na żywo
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
Więcej informacji
Start sezonu filmowego 2025/26
16 października 2025 (czwartek), godz. 18:30
GŁOWA DO WYCIERANIA
z muzyką na żywo B3-33 [ambient, noise, psychedelic rock]
reż. David Lynch, USA, 1977, 89 min.
Tytuł oryginalny: Eraserhead
Legendarny debiut Davida Lyncha w odnowionej kopii 4K: lęk i obrzydzenie jeszcze nigdy nie były tak prawdziwe! Przepełniony surrealistyczną symboliką i godnymi Davida Cronenberga mutacjami ciała, tworzonymi za pomocą praktycznych efektów specjalnych, film przedstawia przerażający portret lęku przed dorosłością i ojcostwem. Oto dzieło, które zainspirowało „Lśnienie”, „Pi” i twórczość legendarnego H.R. Gigera!
Harry Spencer (magnetyczny Jack Nance) to drukarz na urlopie, zamieszkujący przerażające i zniszczone, surrealistyczne amerykańskie miasto. Podczas niepokojącej kolacji zapoznawczej z rodzicami swojej ukochanej, Mary X (Charlotte Stewart), dowiaduje się, że wybranka urodziła jego zdeformowane dziecko. Po długim czasie związku na odległość muszą się natychmiast pobrać i stworzyć rodzinę. Szybko okazuje się jednak, że macierzyństwo przerasta Mary, która opuszcza Harry’ego. Pozostawiony samotnie w nowej roli, Harry osuwa się w coraz bardziej surrealistyczne wizje z elementami musicalowymi.
Oniryczny język narracji, mnogość niewytłumaczonych znaków i wymykający się poznaniu mroczny spirytualizm sprawiają, że „Głowa do wycierania” jest najbardziej tajemniczym i otwartym na interpretacje obrazem Lyncha. Sam reżyser nazwał go „snem o mroku i niepokoju”. Choć początkowo krytycy i publiczność odrzucili film, nazywając go wręcz „powodującym wymioty bezguściem”, z czasem dzieło zyskało status kultowy. Obecnie „Głowa do wycierania” regularnie pojawia się na listach najlepszych filmów lat siedemdziesiątych i uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć filmowego surrealizmu.
Dystrybucja So Films
B3-33 to solowy projekt Bora, gitarzysty Ivo Shandor & The Gozer Worshipers czy Why Bother?, a w przeszłości Lonker See. Muzycznie to luźna improwizacja wokół gatunków takich jak ambient, noise czy rock psychodeliczny. Boro przy pomocy gitary, głosu, basu, jembe i looperów tworzy niekończące się przestrzenne formy. Jego muzyka to klasyczny przykład poszukiwania muzycznego sensu. Artysta ma w dorobku jedną, ale za to podwójną płytę „No Hope, No Future Ballads & Poems”, oraz setki koncertów na terenie całej Europy. Od wielkich festiwali takich jak Primavera Sound w Barcelonie, czy Eurosonic w Groningen do knajpek mieszczących 15 osób w malutkich miastach Polski. Granie do filmów to jego pasja.
music: https://b3-33.bandcamp.com/album/no-hope-no-future-ballads-poems-for-jo-the-beautifull-soul
video: https://youtu.be/A2oCcek2C7w?si=SlL_lb4WO1y8guK7
Organizatorzy: DKF UG Miłość Blondynki, Centrum Filmowego im. A. Wajdy UG, ACK UG Alternator, Uniwersytet Gdański
Patronat medialny: Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Portal Trojmiasto.pl, Gazeta Uniwersytecka Czasopismo Społeczności Uniwersyteckiej UG, Radio MORS
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55, 80-308, Gdańsk Oliwa
Bilety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł na www.ekobilet.pl/ack
Nabór na filmowe praktyki zawodowe
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
Kochasz kino? Może masz ochotę dołączyć do grona pasjonatów filmowych i spróbować sił jako organizator projektów filmowych? Dobrze trafił*ś! 🙌
Zapraszamy na spotkanie organizacyjne, czyli na nabór do strefy filmu Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”!
W ramach strefy filmu można dołączyć do następujących jednostek:
🎬 Dyskusyjny Klub Filmowy UG „Miłość Blondynki”, którego głównym polem działania jest edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej. W klubie filmowym przede wszystkim organizujemy czwartkowe pokazy filmowe wzbogacone o prelekcje i dyskusje. Ponadto, produkujemy wydarzenia filmowe i bierzemy udział w festiwalach filmowych. Będąc członkiem klubu filmowego dowiesz się, jak tworzy się kulturę filmową pod czujmy okiem doświadczonych animatorów kultury.
🎥 Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy, gdzie pod okiem doświadczonych filmowców, zostaniecie wprowadzeni w praktyczną część tworzenia filmu, taką jak: produkcja filmowa, pisanie scenariuszy, czy też praca na planach filmowych. Praktyki wzbogacone będą o warsztaty, dzięki którym praktykanci nabędą podstawowe umiejętności tworzenia filmów.
Nasza oferta filmowa skierowana jest do wszystkich miłośników kina – tych, którzy wolą jej teoretyczną stronę, jak i tych, którym bliższa jest praktyka filmowa. Jesteśmy otwarci na kreatywność młodych umysłów. U nas możecie stworzyć autorskie projekty i zaprezentować je szerokiej publiczności, która tylko czeka na nowe wydarzenia filmowe!
W ramach obu jednostek strefy filmu – DKF oraz CF, studenci kierunków artystycznych Uniwersytetu Gdańskiego mogą zrealizować praktyki zawodowe.
A po więcej informacji zapraszamy na spotkanie organizacyjne 9 października 2025 r. o godz. 17:00 do auli 1.43 na Wydziale Historyczno-Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego!
Kontakt: dkf@ug.edu.pl
https://www.facebook.com/dkfmiloscblondynki
https://www.instagram.com/dkfmiloscblondynki/
lipiec 2025
Pokazy studenckich filmów dyplomowych
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
Premiera filmów dyplomowych studentów Wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej Uniwersytetu Gdańskiego!
1 lipca 2025 (wtorek), godz. 17:30
aula 1.43, Wydział Historyczno-Filologiczny UG, ul. Wita Stwosza 55
WSTĘP WOLNY
Zapraszamy na premierowy pokaz filmów dyplomowych studentów zaocznych z kierunku Wiedza o filmie i kulturze audiowizualnej, z rocznika 2022. Filmy te stanowią prace licencjackie i są jednocześnie symbolicznym zwieńczeniem studiów dla ich twórców.
Zaprezentowane zostaną trzy krótkometrażowe filmy dokumentalne (Zobaczyć siebie przez obcy świat autorstwa Kajetana Orzechowskiego, Lust Not Love pornografia we współczesnym świecie autorstwa Zofii Jakubowskiej, Do jutra autorstwa Klaudii Krefft, Natalii Oumedjebeur i Marty Stankiewicz) oraz krótkometrażowa fabuła dramat psychologiczny Okno autorstwa Ilony Dąbrowskiej i Michała Bębenka.
maj 2025
Mistrzowie kina: Emilia Perez
Film

2024, reż. J. Audiard, USA, Meksyk, 133 min.
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt (13 nominacji!) i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Nagrody:
Oscary 2025 dla Najlepszej aktorki drugoplanowej (Zoe Saldana) i Najlepszej piosenki oryginalnej („El mal”)
Złote Globy 2025 dla Najlepszej komedii i/lub musicalu, Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldana), Najlepsza piosenka „El mal”
MFF Cannes 2024 – Nagroda Jury oraz 4 Nagrody aktorskie
Cezary 2025 za Najlepszy Film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepsza muzyka i Najlepsze efekty specjalne
Dystrybucja: Gutek Film
Nori Fest : Przypływy
Film

NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej!
Przypływy
Caught by the Tides / Feng Liu Yi Dai
reż. Jia Zhang-ke
czas: 111 min.
produkcja: Chiny 2024
język: chiński
gatunek: dramat
Jia Zhangke powrócił do Cannes w olimpijskiej formie. Chiński mistrz zrywa z klasyczną fabułą i proponuje zjawiskowy kolaż piosenek, dźwięków i pejzaży, który odzwierciedla transformację kraju na przestrzeni ostatnich 21 lat. Centralne miejsce zajmuje w nim wątek burzliwej relacji Qiaoqiao (muza reżysera Zhao Tao) i Bina (Zhubin Li), pary, którą dzielą priorytety, ekonomia i odległości. Twórcę interesują tyleż zagubione i niespełnione jednostki, co wielkie procesy społeczno-ekonomiczne zmieniające bezpowrotnie Państwo Środka. Jia Zhangke zaczyna swoją podróż w 2001 roku w prowincji Shanxi, gdzie się urodził i kręcił pierwsze filmy (m.in. słynnego Kieszonkowca i Peron), następnie zmierza ku Tamie Trzech Przełomów ukazanej w Martwej naturze, a kończy powrotem na ośnieżoną północ. Żongluje nawiązaniami do własnej twórczości, otwarcie wchodzi z nią w dialog i kolejny raz daje upust swojej fascynacji muzyką popularną. W niewielkim stopniu bazuje na dialogach, inscenizując upływ czasu i skutki modernizacji subtelniejszymi środkami. Dzięki dwóm operatorom, Yu Lik-waiowi i Éricowi Gautierowi, dzieło zyskuje dodatkowe walory estetyczne: różne rodzaje i faktury zdjęć symbolizują też przemianę samego medium. Przypływy stają się więc erudycyjnym, metafilmowym esejem.
Jia Zhang-ke
Jia Zhangke powrócił do Cannes w olimpijskiej formie. Chiński mistrz zrywa z klasyczną fabułą i proponuje zjawiskowy kolaż piosenek, dźwięków i pejzaży, który odzwierciedla transformację kraju na przestrzeni ostatnich 21 lat. Centralne miejsce zajmuje w nim wątek burzliwej relacji Qiaoqiao (muza reżysera Zhao Tao) i Bina (Zhubin Li), pary, którą dzielą priorytety, ekonomia i odległości. Twórcę interesują tyleż zagubione i niespełnione jednostki, co wielkie procesy społeczno-ekonomiczne zmieniające bezpowrotnie Państwo Środka. Jia Zhangke zaczyna swoją podróż w 2001 roku w prowincji Shanxi, gdzie się urodził i kręcił pierwsze filmy (m.in. słynnego Kieszonkowca i Peron), następnie zmierza ku Tamie Trzech Przełomów ukazanej w Martwej naturze, a kończy powrotem na ośnieżoną północ. Żongluje nawiązaniami do własnej twórczości, otwarcie wchodzi z nią w dialog i kolejny raz daje upust swojej fascynacji muzyką popularną. W niewielkim stopniu bazuje na dialogach, inscenizując upływ czasu i skutki modernizacji subtelniejszymi środkami. Dzięki dwóm operatorom, Yu Lik-waiowi i Éricowi Gautierowi, dzieło zyskuje dodatkowe walory estetyczne: różne rodzaje i faktury zdjęć symbolizują też przemianę samego medium. Przypływy stają się więc erudycyjnym, metafilmowym esejem.
[Źródło: Wojciech Tutaj]
Reżyser, scenarzysta, aktor i producent urodzony w 1970 roku w prowincji Shanxi. Jeden z najważniejszych autorów współczesnego kina chińskiego. Przynależy do tzw. Szóstej Generacji filmowców, która debiutowała w latach 90. Ukończył Pekińską Akademię Filmową. Przez festiwal w Locarno wyróżniony Honorowym Lampartem za osiągnięcia życia. Jest założycielem Pingyao International Film Festival i firmy produkcyjnej Xstream Pictures. Jego filmy były pokazywane na największych światowych festiwalach. Martwa natura przyniosła mu Złotego Lwa w Wenecji, a Dotyk grzechu nagrodę za scenariusz w Cannes.
Filmografia
2000 Peron / Zhantai / Platform
2006 Martwa natura / San xia hao ren / Still Nature
2013 Dotyk grzechu / Tian zhu ding / A Touch of Sin
2015 Nawet góry przeminą / Shan he gu ren / Mountains May Depart
2018 Najczystszy jest popiół / Jiang hu er nü / Ash Is Purest White
2024 Przypływy / Feng Liu Yi Dai / Caught by the Tides
Nori Fest: Kubi
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Więcej informacji
NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej!
NORI FEST: KUBI (2023, Japonia, Reż. Takeshi Kitano, Czas: 131 min)Japonia, XVI w. Okrutny lord Oda Nobunaga chce się zemścić. Jego wasal zbuntował się, wszczął rebelię i… zniknął jak kamfora. Nobunaga obiecuje mianować na swojego następcę tego, kto pierwszy przyniesie głowę zdrajcy. Morderstwa, bitwy, intrygi, fortele, oszustwa i seks stają się bronią w wyścigu o głowę, która z każdego uczyni lorda.Dystrybutor: 9th Plan
Nori Fest: Ekshumacja
Film

NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej!
22 maja 2025 (czwartek) godz. 18:30
NORI FEST: EKSHUMACJA (2024, reż. J. Jang, Korea Południowa, 134 min)
Prelekcja: dr Aleksandra Wierucka
Uznana szamanka Hwarim (Kim Goeun) oraz jej protegowany Bong-gil (Lee Dohyun) zostają zatrudnieni przez zamożną, enigmatyczną rodzinę do zbadania przyczyny nadprzyrodzonej choroby, która dotyka pierworodne dzieci w każdym pokoleniu. W niełatwym zadaniu pomaga im również doświadczony przedsiębiorca pogrzebowy Young-geun (Yoo Haejin) i szanowany w całym kraju geomanta Sang-deok (Choi Min-sik). Zespół wkrótce znajduje źródło choroby w rodzinnym grobowcu znajdującym się na świętej ziemi. Wyczuwając złowrogą aurę otaczającą miejsce pochówku, niezwłocznie postanawiają ekshumować i przenieść szczątki przodków.
Dystrybucja: 9th Plan
2. Norifest Festiwal Kultury Azjatyckiej 2025
Festiwal

NORIFEST Festiwal Kultury Azjatyckiej, to jedyne takie wydarzenie w Trójmieście skupiające się na kulturze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Chcemy w przystępny i ciekawy sposób pokazać różne oblicza Azji, jej różnorodność i jak wiele ma do zaoferowania. W programie festiwalu znajdzie się coś zarówno dla miłośników azjatyckich krajów jak i dla tych, którzy chcą poznać je lepiej! Podczas drugiej edycji skupiamy się na Chinach, Japonii, Korei Południowej i Tajlandii. Ugościmy pasjonatów i osoby na co dzień związane z Azją.
Między wydarzeniami będziecie mogli spróbować swoich sił w chińskiej kaligrafii, zagrać w gonggi, ddakji, czy tradycyjnego mahjonga. Zachęcamy też naszą publiczność do udziału w dyskusjach towarzyszących wydarzeniom i konkursach.
Strach się bać! Kino Marka Piestraka
Film

STRACH SIĘ BAĆ! Kino Marka Piestraka. Nocny marathon filmowy + spotkanie z reżyserem | 50 na 50
3 filmy: 25 zł ulgowy* / 40 zł normalny
STRACH SIĘ BAĆ to cykl poświęcony polskiemu kinu gatunkowemu, które stanowi już zapomnianą odnogę dorobku rodzimej kinematografii. Dlatego też pragniemy przywrócić do żywych te fantastyczne obrazy polskiej popkultury XX wieku.
W pierwszej odsłonie skupimy się na twórczości czołowego i najbardziej kojarzonego z kinem gatunkowym, czyli Markowi Piestrakowi, który zahipnotyzował niejednego przez swoje kosmiczne i fantazyjne wizje filmów przygodowych oraz filmów grozy. Co należy dodać to Marek Piestrak był pierwszy, a nie Indiana Jones!
W ramach nocnego maratonu filmowego pokażemy filmy, takie jak: “Klątwa doliny węży”, “Test pilota Pirxa” oraz kultową “Wilczycę”.
Wydarzenie będzie wzbogacone o spotkanie z reżyserem – Markiem Piestrakiem. Będzie można zadać pytania, porozmawiać i zrobić pamiątkowe zdjęcie!
To nie wszystko, ponieważ wystrój wnętrza, w którym pokażemy filmy będzie dodatkowo wzbogacony o wystawę poświęconym kultowym filmom reżysera. Znajdzie się także kilka innych niespodzianek, o których dowiecie się przybywając na miejsce!
Czy odważysz się stanąć twarzą w twarz z grozą na ekranie?
Szczegółowy program:
18:00-19:40 KLĄTWA DOLINY WĘŻY (1987) Polska, ZSRR, 99 min. (1’40)
19:45-20:45 Spotkanie z reżyserem MARKIEM PIESTRAKIEM – prowadzenie dr Bartosz Filip (1’15)
21:00-22:35 TEST PILOTA PIRXA (1978) Polska, ZSRR, 95 min. (1’35)
22:45-00:30 WILCZYCA (1982), Polska, 98 min. (1’40)
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
–
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany programu bez podawania przyczyny.
Klasyczny klasyk: Człowiek słoń
Film

Klasyczny klasyk: CZŁOWIEK SŁOŃ (Reż. David Lynch, 1980, USA, 125 min.) + spotkanie z Patrykiem Tomiczkiem (Dystrybutor Reset)
Drugi pełnometrażowy film Lyncha, który z powodu narracyjnej prostoty pozostaje raczej nietypowym przykładem jego twórczości. Oparta na książce chirurga Fredericka Trevesa, elegancka i empatyczna opowieść o człowieczeństwie, (braku) tolerancji i poczuciu nieprzystawalności, nawiązująca pod względem języka filmowego do tradycji kina niemego, a w szczególności ekspresjonizmu niemieckiego. Cierpiący na rzadką genetyczną chorobę Joseph C. Merrick (John Hurt) żył w drugiej połowie XIX wieku w wiktoriańskiej Anglii. Z powodu nietypowej deformacji ciała zyskał przydomek Człowiek-Słoń i stał się atrakcją w jarmarcznym cyrku. Jego przypadkiem zainteresował się doktor Treves (Anthony Hopkins), który jako pierwszy potraktował go jak normalnego człowieka. Erudycją i wrażliwością mężczyzny wkrótce zachwyciła się też londyńska socjeta. Film zdobył osiem nominacji do Oscara i trzy nagrody BAFTA.
Dystrybucja: Reset
Utrata równowagi i spotkanie z twórcami
Film

Don Kichoci kina: UTRATA RÓWNOWAGI (2024, reż. K. Bojanowski, Polska, 97 min) + SPOTKANIE Z EKIPĄ FILMOWĄ | 50 na 50
Don Kichoci kina to cykl filmowy skupiający się na twórcach, którzy zdobyli nagrodę Don Kichota przyznawaną przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Idąc tropem książkowego Don Kichota jest on symbolem bujnej fantazji połączonej z racjonalnym rozumem. Takie wydaje się być podążanie ścieżką kariery filmowej: reżyser jako Don Kichot wymyśla wydający się niemożliwy do zrealizowania pomysł, podążając jednak za fantazmatem aż do urzeczywistnienia formy rzeczy, jaką jest dzieło filmowe.
W tegorocznej odsłonie pragniemy poświęcić uwagę twórcom, którym nagroda Don Kichota została przyznana ich długometrażowym debiutom na FPFF w Gdyni, tym samym symbolicznie otwierając im drogę do rozwoju dalszej kariery filmowej.
Rozpoczynającym cykl seansem będzie film „Utrata równowagi” (2024) w reżyserii Korka Bojanowskiego – zeszłorocznego zwycięzcę nagrody Don Kichota na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Szczególnie ujmujący i przedstawiający brutalne kulisy artystycznych ścieżek kariery.
Opis filmu:
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku.
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
Projekt “50 na 50” organizowany jest w ramach obchodów jubileuszu 50. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Nagrody zdobyte na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film – wyróżnienie Korek Bojanowski, wyróżnienie dla Nel Kaczmarek
Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych Korek Bojanowski
Nagroda im. Janusza “Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA za rok 2024
Nagroda Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Film za rok 2024
Dystrybucja: Mówi Serwis
Organizatorem 50 na 50 jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym 50 na 50 jest Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
kwiecień 2025
Konfrontacje: Sanatorium pod klepsydrą według braci Quay
Film

Polska, Niemcy, Wielka Brytania, 2024, 75 min.
Reżyseria: Bracia Quay
Występują: Tadeusz Janiszewski, Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak
Kraj produkcji: Polska, Niemcy, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2024
Język oryginalny: polski
Gatunek: animacja
Czas trwania: 75 min.
„Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” to odważna adaptacja prozy Brunona Schulza autorstwa legendarnych twórców animacji. Wielbicielem ich talentu jest m.in. Christopher Nolan, który poświęcił im jedyny stworzony przez siebie dokument.
Premiera „Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay” odbyła się na festiwalu w Wenecji w prestiżowym konkursie Giornate degli Autori, gdzie animacja otrzymała wyróżnienie Musa Cinema & Arts Award. Film otwierał też London Film Festival i znalazł się w czołówce najbardziej docenionych dzieł 2024 International Cinephile Society, zrzeszającego krytyków filmowych z pięciu kontynentów. Niezależna produkcja była tworzona przez dwie dekady w autorskim, niepodrabialnym stylu Braci Quay („Instytut Benjamenta”, „Stroiciel trzęsień ziemi”). Pomysł hołdu dla twórczości Schulza narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku, gdy ich krótkometrażowa „Ulica Krokodyli” – jedna z najbardziej nagrodzonych animacji w historii kina – była pierwszą od czasów wersji Wojciecha Jerzego Hasa adaptacją tej wyjątkowej literatury.
Produkcja została zrealizowana po polsku z polską ekipą i aktorami. W filmie wystąpili Wioletta Kopańska, Andrzej Kłak oraz Tadeusz Janiszewski, słynny aktor Teatru Ósmego Dnia. Bruno Schulz – autor literackiego pierwowzoru „Sanatorium Pod Klepsydrą” – to jeden z najoryginalniejszych pisarzy i artystów XX wieku. Jego tragiczny los również został zawarty w filmie, bo postać Schulza i jego wyobraźnia inspiruje Braci Quay od początku ich kariery. W pełnometrażowym dziele, które trzeba uznać za summę ich dokonań, stworzyli hybrydę animacji lalkowej i zdjęć aktorskich. Podziw budzi odważna decyzja, na jaką nie zdecydowałby się żaden polski reżyser – umieścić gęstą, poetycką frazę Schulza w oryginale. Daje to rozkosz słuchania hipnotycznej, wciągającej lektury.
Dystrybucja Gutek film
https://gutekfilm.pl/sanatorium-pod-klepsydra-wedlug-braci-quay
październik 2025
Życie dla początkujących i spotkanie z reżyserem
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
Więcej informacji
Otwarcie CINERAMA FEST 2025
ŻYCIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH i spotkanie z reżyserem PAWŁEM PODOLSKIM
reż. Paweł Podolski, Polska, 2025, 76 min.
Introwertyczna Monia jest wampirem pracującym w domu spokojnej starości, gdzie potajemnie żywi się krwią zmarłych pacjentów. Jej spokój burzy Czarek, który odkrywa jej sekret. Gdy w ośrodku pojawiają się ślady ugryzień, okazuje się, że grasuje tam drugi wampir – Mirek, dawny znajomy Moni. Teraz stawia jej ultimatum: śmierć albo masakra.
Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera.
scenariusz: Paweł Podolski, Lynn Kucharczyk
zdjęcia: Ernest Wilczyński
muzyka: Hubert Walkowski
kostiumy: Hanka Podraza
charakteryzacja: Agnieszka Jońca
dźwięk: Piotr Pastuszak, Agata Chodyra
montaż: Piasek & Wójcik
reżyseria castingu: Agnieszka Kudelska
obsada: Magdalena Maścianica, Michał Sikorski, Bartłomiej Kotschedoff, Małgorzata Rożniatowska, Wojciech Machnicki
produkcja: Autograf Karol Wożbiński
producentki: Anna Wereda, Alicja Gancarz
producent wykonawczy: Anna Wereda
współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Aurora Films
Festiwal Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025
Festiwal

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
Festiwal Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025 to międzyuczelniany festiwal dla pasjonatów kina oraz młodych, debiutujących twórców, w szczególności skierowany do społeczności akademickiej. W tym roku do konkursu mogli zgłosić się studenci uczelni ze Związku Uczelni im. Daniela Fahrenheita (FarU), czyli z Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Politechniki Gdańskiej, a także studencki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
To właśnie z twórczością studentów gdańskich uczelni zapoznamy się podczas dwóch dni festiwalu i zaprezentujemy łącznie 19 tytułów (13 w Konkursie Głównym oraz 6 w ramach przeglądu Panorama Gdańska 2025).
WSTĘP WOLNY*!
PROGRAM CINERAMA FEST 2025
Czwartek 23 X 2025 r. OTWARCIE FESTIWALU
18:30-21:15
Przedpremiera filmu Życie dla początkujących (80) i Q&A z reżyserem Pawłem Podolskim i członkiem Jury Konkursu Głównego Cinerama Festiwal 2025
Piątek 24 X 2025 r. I DZIEŃ FESTIWALU
12:00 13:00
Spotkanie z Anną Serdiukow Dyrektor Programową Festiwalu Młodzi i Film oraz członkinią Jury Konkursu Głównego Cinerama Festiwal 2025
13:15 14:45
Młodzi i Film x Cinerama Fest blok I filmów krótkometrażowych wyróżnionych przez Festiwal Młodzi i Film w Koszalinie (90)
15:00 16:00
Panorama Gdańska przegląd filmów gdańskich studentów:
Krzyki, reż. Adam Dobrocki, 15 min
Diabolus Ex Machina, reż. Michał Bębenek, 9 min
Działka, reż. Laura Wankiewicz, 7 min
Sztuka na Vat, reż. Oliwier Piliński, 7 min
Pamiętnik Papierowej Torby, reż. Paulina Kosmala, 24 min
16:15 17:30
Konkurs Główny blok I
Kaśka chce miłości, reż. Łukasz Smurzyński, 21 min
Martwe wspomnienie, reż. Justyna Gawrecka, 16 min
Nieprzystosowanie, reż. Paweł Cuper, 19 min
Też kiedyś byłam harcerką, reż. Olga Malinowska, 12 min
Sobota 25 X 2025 II DZIEŃ FESTIWALU
12:00 13:30
Wykład warsztatowy opowiadania obrazem historii dokumentalnych z Kacprem Gawronem autorem zdjęć do filmu Bałtyk w reżyserii Igi Lis
13:45 15:00
Konkurs Główny blok II
Heelflip, reż. Andrzej Habas, 17 min
Lezje, reż. Urszula Haber, Emilia Czajewska, 2 min
Egzamin, reż. Piotr Bańkowski, 20 min
Przystanek, reż. Jakub Wedeł, Paweł Cuper, 4 min
W czepcu urodzony, reż. Aleksandra Kochanek, 23 min
15:15 16:30
Konkurs Główny – blok III
Aurolepsja, reż. Zofia Marcinkowska, 20 min
Na jedną noc, reż. Jakub Wedeł, 14 min
Ona żyje!, reż. Marcel Pawluk, 17 min
Kwiat strzygi, reż. Martyna Modrzejewska, 17 min
16:45 17:55
Młodzi i Film x Cinerama Fest blok II filmów krótkometrażowych wyróżnionych przez Festiwal Młodzi i Film w Koszalinie (70)
18:00 19:00
GALA ROZDANIA NAGRÓD ZWYCIĘZCOM CINERAMA FEST 2025
19:15 21:15
FILMOWE SILENT DISCO obowiązują zapisy (informacja wkrótce)
*Wstęp wolny dotyczy wszystkich wydarzeń za wyjątkiem: pokazu filmu „Życie dla początkujących” w dniu 23 X 2025 (czwartek; pokaz płatny) oraz Filmowego Silent Disco (obowiązują bezpłatne zapisy)
Organizatorzy: Uniwersytet Gdański, Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego Alternator, Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy, Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki
Partnerzy: Uczelnie Fahrenheita, Młodzi i Film, Klub Żak, Kolonia Artystów, Kino Kameralne Cafe, Euroshorts, Teatr Wybrzeże
Patroni Medialni: portal Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio MORS UG, CDN Twoja Gazeta Uniwersytecka, Gazeta Uniwersytecka UG, SpoilerMaster Podcast do słuchania po seansie
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany programu bez podawania przyczyny.
Flow
Film

Lokalizacja
- Aula 1.43, Wydział Filologiczno-Historyczny
- ul. Wita Stwosza 55, Kampus UG
Kategoria
MOVIE BREAK to międzykulturowy klub filmowy, w którym w przerwie od pracy i nauki, wspólnie oglądamy filmy i o nich rozmawiamy PO ANGIELSKU! Widzimy się w ostatni wtorek każdego miesiąca!
(2024, reż. Gintz Zilbalodis, Francja, Łotwa, Belgia, 84 min)
[PL; eng below]:
Kot przyzwyczajony jest do spędzania dni we własnym towarzystwie. Wydreptuje swoje kocie ścieżki i śpi w ulubionych miejscach w domu, który, choć pełny śladów ludzkiej obecności, zdaje się należeć już tylko do niego Jednak do czasu.
Gdy tajemnicza powódź pochłania znany kotu świat, jedynym schronieniem przed wielką falą staje się stara, drewniana łódź. Szansę na przetrwanie znajdują w niej również inni kapibara, ptak, lemur i pies wśród których kocia natura i niezależność są wystawiane na próbę. Dryfując przez mistyczne, zalane wodą krajobrazy, zwierzęta wspólnie mierzą się z grozą żywiołu i coraz to większymi wyzwaniami. Niebezpieczna żegluga powoli zamienia się w symboliczną podróż, w której każdy przechodzi przemianę charakteru i odkrywa w sobie nowe rodzaje wrażliwości. Kibicując tej nietuzinkowej grupie towarzyszy w ich przygodzie, sami stajemy się częścią załogi.
Flow jest opowieścią o międzygatunkowej przyjaźni i solidarności, której każdy kadr składa się na porywającą, wizualną odyseję. To ciepła, poruszająca historia zarówno dla starszej, jak i młodszej widowni.
Film w reżyserii łotewskiego wizjonera animacji Gintsa Zilbalodisa, po światowej premierze na Festiwalu w Cannes (Konkurs Un Certain Regard), wrócił aż z czterema laurami z Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy, w tym Nagrodą Jury, Nagrodą Publiczności oraz Nagrodą za Najlepszą muzykę oryginalną i wziął szturmem cały sezon nagród. Flow zdobył Oscara, Złotego Globa i Europejską Nagrodę Filmową dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Animowanego, a w polskich kinach film zobaczyło już prawe 160 000 widzów!
Festiwalowa premiera w Polsce odbyła się na Festiwalu Filmowym Młode Horyzonty, gdzie film zdobył aż dwa laury w Konkursie Filmowym Odkryć Nagrodę Główną oraz Nagrodę Jury Młodych.
Dystrybucja: So FILMS
–
[ENG]:
MOVIE BREAK is an intercultural film club where, during a break from studying, we watch films together and discuss them.
Films are a great alternative to traveling they let us reach places we currently cannot access, giving us the opportunity to discover new locations and cultures. Equally important, they provide entertainment. Thats why we want to join forces and create a space open to multiculturalism, but above all, a place for relaxing together with a good film and informal conversations.
The initiative is aimed at the academic community, with special focus on international guests, including researchers, PhD students, and their families. Through film, we want to break down language barriers and get to know one another, as well as the cultures we come from.
Join us for the launch of the Movie Break series, which will take place at the Faculty of Languages and History on October 28, 2025, from 6:30 PM to 9:00 PM in Auditorium 1.43. After the screening, there will be an opportunity for discussion.
Well be showing Flow a captivating film chosen to inaugurate the series. Admission is free, and everyone is warmly welcome!
FLOW
(2024, dir. Gintz Zilbalodis, France, Latvia, Belgium, 84 min)
The cat is accustomed to spending its days in its own company. It treads its own feline paths and sleeps in its favorite spots in the house, which, although full of traces of human presence, seems to belong only to it… But only for now.
When a mysterious flood engulfs the cat’s familiar world, an old wooden boat becomes the only refuge from the great wave. Others also find a chance for survival in ita capybara, a bird, a lemur, and a dogamong whom the cat’s nature and independence are put to the test. Drifting through mystical, waterlogged landscapes, the animals face the terror of the elements and ever-greater challenges together. The dangerous voyage slowly turns into a symbolic journey in which each character undergoes a transformation and discovers new kinds of sensitivity within themselves. Cheering on this extraordinary group of companions in their adventure, we ourselves become part of the crew.
Flow is a story of interspecies friendship and solidarity, with each frame contributing to a thrilling visual odyssey. It is a warm, moving story for both older and younger audiences.
Directed by Latvian animation visionary Gints Zilbalodis, the film, after its world premiere at the Cannes Film Festival (Un Certain Regard competition), returned with four awards from the Annecy International Animation Film Festival, including the Jury Prize, the Audience Award, and the Award for Best Original Music, and took the entire awards season by storm. Flow won an Oscar, a Golden Globe, and the European Film Award for Best Animated Feature Film, and has already been seen by nearly 160,000 viewers in Polish cinemas!
The film premiered in Poland at the Young Horizons Film Festival, where it won two awards in the Discovery Film Competition the Grand Prize and the Youth Jury Award.