Organizator

ACK

Lokalizacja

Sala teatralna
Kampus UG Neofilologia, Wita Stwosza 51, Gdańsk
Kategoria

Następne wydarzenie

QR Code

Data

Lis 24 2018

Czas

18:00 - 19:00

NeoQuartet – koncert kameralny

Sala Teatralna w budynku Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego

24. listopada, godz. 18:00

KONCERT KAMERALNY

Serdecznie zapraszamy na koncert NeoQuartet zorganizowany w ramach IV Festiwalu Muzyki Współczesnej.

WYKONAWCY:

NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce
Paweł Kapica – II skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela

PROGRAM:

Paweł Szymański
Four Pieces for String Quartet

Art-Oliver Simon
Parabeln für Streichquartett

Steel Stylianou
Rayzer für Streichquartett

Helmut Zapf
Bagatellen für Streichquartett

Witold Lutosławski
Kwartet smyczkowy

O FESTIWALU:

Sztuka jest odbiciem rzeczywistości – twierdzili marksiści, rozwijając zawiłą interpretację obustronnego oddziaływania życia społecznego na sztukę i sztuki na życie społeczne. Nieprzezwyciężalna trudność powstała w momencie, gdy wypadło zsynchronizować momenty słynnych zmian ilościowych (powolnych) bądź jakościowych (gwałtownych) w rozwoju społeczeństwa z analogicznymi przełomami w dziedzinie jego artystycznych wytworów. Okazało się bowiem, że sztuka zmienia się szybciej niż ustrój społeczny i jego ekonomiczna baza. W czasach, gdy działali marksiści, kapitalizm trwał i trwał, a w jego tle następowały w sztuce ogromne przeskoki od tradycjonalizmu do awangardy, od romantyzmu do futuryzmu i tak dalej. Dzisiejsza rzeczywistość sztuki odzwierciedla ten paradoks à rebours: rzeczywistość gwałtownie się zmienia, ewoluują ustroje i nastroje społeczne, a sztuka jak gdyby stoi w miejscu. Widać to doskonale w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje tę tendencję bardzo wyraźnie. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości poświęcamy osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny. Niekiedy wszystkie te zjawiska współistnieją ze sobą. Może się zdarzyć, że kompozytor zaaplikuje nam dawkę prowokujących brzmień „sonorystycznych” jako wstęp do noworomantycznej narracji bazującej na tradycyjnych przekształceniach melodii, albo „zdekonstruuje” klasyczną formę sonaty, suity lub fugi, wymagając od nas wykazania się zrozumieniem, co w tym jest nowego. Niezwykle ciekawym zjawiskiem jest rosnące zainteresowanie dzisiejszych twórców z różnych krajów tym, co w latach 70. zostało okrzyknięte „ślepą uliczką”, czyli wynalazkami tzw. II awangardy europejskiej: różnymi postaciami konstrukcjonizmu, systemem mikrotonowym czy technikami łamania ciągłości czasu muzycznego.

Nasuwa się problem, jak to wszystko ogarnąć. Porządkowanie skomplikowanego świata muzyki współczesnej jest domeną muzykologów. Nie mają oni łatwego zadania, gdyż dysponują niejakim nadmiarem metod analizy dzieł muzycznych. W sztuce analizy ścierają się ze sobą, podobnie jak w samej muzyce ciągle aktualizowane propozycje z I połowy XX wieku oraz propozycje nowsze. W dodatku większość z nich to adaptacje metod wykształconych na terenie językoznawstwa i nauki o literaturze. Czy dają się adekwatnie zastosować do opisu dzieła muzycznego? To niezwykle ważne zagadnienie przedyskutują uczestnicy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Metody analizy muzyki XX i XXI wieku”, która już po raz drugi będzie towarzyszyć naszemu festiwalowi. Mamy nadzieję, że narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów. Jak co roku, serdecznie zapraszamy na wszystkie wydarzenia „Nowych Fal”.

Organizator:
Fundacja “Sinfonietta Pomerania”
www.sinfonietta-pomerania.pl
Andrzej Dziadek – prezes, Tadeusz Dixa – wiceprezes